Vendégszerzőnk, Felfalusi Péter, az Intrum Zrt. vezérigazgatója szerint van előrelépés a fiatalok pénzügyi ismereteinek bővülésében – a társaság által szervezett középiskolai pénzügyi versenyben a korábbiaknál komolyabb feladatokat is sikerrel vettek a csapatok. 

Az Intrum mindennapi működésének egyik legfontosabb tanulsága, hogy a társadalom széles rétegei kerülnek nehéz helyzetbe, mert nem rendelkeznek megfelelő pénzkezelési ismeretekkel. Az elmúlt évtizedekben a pénzpiaci instrumentumok egyre bonyolultabbak lettek, ezért meggyőződésünk, hogy nem lehet elég korán kezdeni a fiatalok pénzügyi ismereteinek tudatos építését. Erre találtuk ki a középiskolásoknak évek óta sikeresen megrendezett Zsebpénzügyes vetélkedőnket és az idei érettségik során örömmel tapasztaltuk: a hivatalos oktatáspolitika is hasonlóan gondolkozik.

Gazdasági kérdések az érettségin

A COVID-járvány idején már az is gondot okozott, hogy egyáltalán megtartható legyen a 2021-es érettségi. Annál nagyobb volt az öröm, hogy ebben a nehéz helyzetben a korábbi éveknél hangsúlyosabban szerepeltek a gazdasági témák a vizsgatételek között. A földrajz érettségi egyik esszékérdése az országok eladósodásával foglalkozott, míg a történelem érettségin előkerült a rendszerváltás utáni gazdaság, az állam újraelosztó szerepe, a gyed-gyes, a nyugdíj és az álláskeresési járadék is. A történelemoktatásban persze korábban is szerepeltek gazdasági témák, de fontos változás, hogy olyan fogalmakról is fel kellett készülniük a diákoknak, amelyekkel biztosan fognak találkozni mindennapi életük során.

Alakul a tudatosság

Több jelenségből is látszik, hogy a magyar fiatalok pénzügyileg egyre tudatosabbak. Egyre több középiskolás és egyetemista gyűjt például megtakarítást (a 19 és 29 év közöttieknek már a 60 százaléka), emellett a Zsebpénzügyes versenyeken is azt tapasztaljuk, hogy egyre nehezebb olyan kérdéseket feltenni, amelyre ne tudnának válaszolni a középiskolások.

Ennek oka részben az, hogy a fiatal generációk tagjai egyre hamarabb válnak önálló fogyasztóvá, és hamar meg kell tanulniuk, miként osszák be a zsebpénzként kapott, vagy diákmunkával keresett pénzüket. A pénzügyi tudatosság erősödéséhez nagyban hozzájárulnak a különböző digitális pénzügyi appok, mobilbankok, mobiltárcák, amelyeket a fiatalok már készségszinten használnak, és amelyek könnyebbé teszik költési szokásaink követését és a tudatos pénzügyi tervezést.

Milyen készségek fontosak?

A Zsebpénzügyes vetélkedő során a diákoknak a személyes pénzügyek kezelése, költségvetés készítése mellett még számos más, az anyagi stabilitás szempontjából fontos tudnivalóra és készségre is szüksége volt. Ezek közül különösen az úgynevezett soft skilleket vagy más néven személyes szociális készséget, érdemes kiemelni, olyan képességeket, mint a prezentációs képesség, a csapatmunka vagy a hatékony időbeosztás. 

A vetélkedő szervezése során gyakran merül fel a kérdés, hogyan tudnánk ezeknek a munkaerőpiacon kiemelten fontosnak számító készségeknek nagyobb szerepet adni, és a fejlesztésüket elősegíteni. 

A mindennapi pénzügyi ismeretekhez elengedhetetlen néhány gazdasági alapfogalom ismerete - ezekről a Zsebpénzügyes első fordulójában kérdeztük meg a résztvevő diákokat. A második fordulóban egy telefonos applikációban működő, a diákokhoz közelálló kerettörténetben kellett 10 kérdésre válaszolni. A kérdések több olyan témakört is érintettek, melyekkel a diákok már akár személyesen is találkozhattak vagy hamarosan találkozni fognak: utasbiztosítás, online átutalás, szállás- és utazási költségek kalkulációja vagy éppen a diákmunkához kapcsolódó tudnivalók. Ezt követően az egyre szűkülő mezőnynek 5 rövid esszé keretében már egészen komplikált kérdésekre kellett válaszokat adniuk, melyek között olyan is volt, mely a járványhelyzet miatti aktualitásokhoz is kapcsolódott. Ezeknél a feladatoknál rendkívül fontos szempont volt, hogy a diákok megmutassák, mennyire látják át a fiatalok számára is elérhető életkezdési lehetőségeket, és mennyire figyelik a körülöttük zajló világ történéseit.

Profikat hívnak segítségül

Hasonló, gyakorlatorientált feladatok a döntőben is a középpontba kerültek, itt egy életszerű feladatot – egy fiatal pár közös vállalkozásának elindítását – kellett megoldani. Ahogy a korábbi évben is, a döntő előtt workshopot tartottunk, ahol profi coachok, mentorok és trénerek segítségével készülhettek a diákok a feladat megoldására (egy üzleti kihívásra adott, prezentáció formájában bemutatandó válasz). A workshopok témájának, mindig olyan témákat választunk, amelyet iskolában nem, vagy csak nagyon ritkán oktatnak, ellenben az üzleti életben nagyon nagy szükség van rájuk: prezentációs technika és stresszkezelés, online magabiztosság vagy a jó prezentáció alapjai.  Ahogy korábban is, a zsűribe olyan szakértőket hívtunk meg, akik szakmájukban magas szintre jutottak, és a szaktudásuk mellett gyakorlati képességeikben is példát tudnak mutatni a résztvevőknek, kérdéseikkel és iránymutatásukkal pedig sarkallni tudják a gyerekeket még magasabb teljesítményre.

Bár a járványhelyzet megnehezítette az idei vetélkedő szervezését (így a hagyományos élő döntő is virtuális térbe került át), a program népszerűsége az utóbbi évekhez hasonlóan tovább növekedett. Az különösen örömre ad okot, hogy immár az ország minden területéről érkeztek csapatok, az évről évre növekvő számú jelentkező között, és egyre nagyobb a vidéki iskolák csapatainak aránya.

A gyakorlati készségeken a hangsúly

A jövőben a Zsebpénzügyes verseny tematikája új fogalmak, a soft skillek irányába mozdul majd el. Ugyanis ahogy a fiatalok pénzügyi tudatossága növekszik, és az oktatásban is egyre inkább megjelennek ezek az alapismeretek, a munka világában pedig egyre inkább a gyakorlati és interperszonális készségek felé tolódik el a hangsúly az elméletről. A frontális közoktatásban ezeket a képességeket nehéz átadni, iskolai programjainkkal ezért a jövőben ezt az űrt is szeretnénk betölteni, hogy egy globalizálódó, de mégis zsugorodó világ útvesztőire is felkészíthessük a fiatalokat.

Felfalusi Péter
vezérigazgató
Intrum Zrt.