Budapesten a bankkártya az úr, vidéken még pörög az utánvét

Kreivich Orsolya
Kreivich Orsolya
Olvasási idő: 3 perc

Tipp: Bankszámla váltás előtt mindenképp kalkulálj, hogy megtaláld a számodra legjobb számlacsomagot.

A money.hu célja, hogy jól járj! Ezért ingyenesen és regisztráció nélkül összehasonlíthatod kalkulátorainkban a pénzügyi termékeket, és minden fontos tudást, tapasztalatot átadunk cikkeinkben. Szakértőink díjmentesen és személyre szabottan válaszolnak kérdéseidre, segítenek hitel vagy megtakarítás, befektetés témában is.

Legyen szó személyes vagy online fizetésről, 2021-ben nagy előre lépések történtek az elektronikus fizetés fejlődésében. A változások tudatosságot is igényelnek – erre hívja fel a figyelmet a Visa és az OTP Mobil közös kutatásában. Annak ellenére, hogy a felnőtt korú, bankkártyával rendelkező lakosság 96 százaléka vásárolt már online, a biztonságos fizetés és internetes csalások körül még mindig sok mítosz kering.

A 18-60 év közötti bankkártyával rendelkező magyar lakosság véleményét reprezentáló kutatás eredményeiből kiderült, hogy a 60 év alatti magyar lakosság elsöprő többsége, közel kilenctizede használta már internetes vásárlásai alkalmával bankkártyáját. A válaszadók 58 százaléka kizárólag bankkártyát használ ilyen esetben. A kitöltők 54 százaléka egyből megszokta az online vásárlásokat még biztonságosabbá tevő ügyfél-hitelesítés folyamatát, 45 százalék pedig sokkal biztonságosabbnak érzi az online fizetési folyamatot az új Európai Uniós irányelv bevezetése óta.

Utánvét kontra bankkártya

A megkérdezettek több mint fele már a rendelés után bankkártyával kiegyenlíti a számlát, és csupán egyharmaduk szeretne az utánvétes fizetéssel biztosra menni (legyen az akár készpénzes, akár bankkártyás fizetés). A készpénzes utánvéttel történő vásárlási szokás erősebben tartja magát a vidéki településeken, mint Budapesten: a vidéki válaszadók negyede, a budapestiek 13 százaléka használja az online vásárlásnál ezt a fizetési módot.

Kihez kell fordulni probléma esetén?

Az átfogó, reprezentatív kutatás arra is rámutatott, hogy ugyan sokan élnek az internetes vásárlás lehetőségével, de azzal már kevesen vannak tisztában, hogy fennakadások esetén mi is a teendő. 

Minden második kutatásban résztvevő személy tapasztalt már egy vagy akár több kellemetlenséget is internetes vásárlásai alkalmával. Ezek közül a leggyakrabban előforduló eset, hogy az ügyfél nem kapja meg a megrendelt terméket. Ez a válaszadók negyedével előfordult már, de szintén gyakori, hogy hibás termék érkezett meg hozzá. Egyes esetekben előfordult az is, hogy nem azt a terméket kapta, amit megrendelt, törött áruval pedig csak kevesebb mint 10 százalék szembesült internetes vásárlásai alkalmával.

Annak ellenére, hogy a lakosság 54 százalékát érintette már valamely probléma, véleményük megoszlik a teendőkkel kapcsolatban:

  • 31 százalék szerint a hatóságokat,
  • 29 százalék szerint a kártya kibocsátóját kell értesíteni az esetről,
  • míg 27 százalék azt nyilatkozta, hogy az első lépés a kártya letiltása.
  • A megkérdezettek 7 százaléka egyáltalán nem tudja mit kell tenni, ha például csalás áldozatául esik internetes vásárlás során.

Az úgynevezett chargeback eljárás előnyeivel sincs mindenki tisztában. A Visa azonban biztonságot is kínál azokra az esetekre a fogyasztónak, ha például hibás terméket kap és nem tudja visszaküldeni, vagy ha például törlik a repülőjáratát. Amennyiben a kártyatulajdonos nem tudja közvetlenül a kereskedővel megoldani a problémát, a Visa chargeback eljárás során segít az érintettnek és bankjának az eset kivizsgálásában, jogos panasz esetén pedig a kártalanításban.

Borítókép: Getty Images