Felbecsülhetetlenek a személyes adataink

Kreivich Orsolya
Kreivich Orsolya
Olvasási idő: 4 perc

A digitális megoldások térnyerése elhozta számunkra a komfortot: egy-két kattintással percek alatt rendelhetünk ételt, vagy foglalhatunk szállást, szerezhetjük be okmányainkat. A megújulás a biztosítási piacon is egyértelműen megfigyelhető, legyen szó utazásról, autózásról vagy akár az otthonunkról. Az Allianz például elsőként Magyarországon mesterséges intelligencia segítségével gyorsítja fel a szigorú jogszabályi előírások szerinti ügyfél-átvilágítást. 

Az internetezők nagy része tisztában van azzal, hogy a modern technológiai környezetben az adatokkal való visszaélések kockázata minden korábbinál nagyobb. Egy, az internetbiztonsághoz kapcsolódó felmérés szerint a felhasználók számára a legfontosabb, hogy a személyes adataikat biztonságban tudják. Ugyanakkor bizonyos fajta kényelmi szolgáltatásokért, kedvezményekért, személyre szabott tartalomért cserébe szívesen átadják azokat a különböző szolgáltatóknak.

Kényelem vagy félelem?

Az online kommunikáció erősödése által generált tendencia jól érzékelhető a szolgáltatói piac minden szegmensében: a fogyasztók a nem minden nap használt és igénybe vett termékek és szolgáltatások (biztosítás, bérlés, utazás) terén is ugyanazt a kényelmet, egyszerűséget és gyorsaságot várják, mint a már megszokott, minden nap használtak esetében.

Ugyanakkor – meglepő módon – a felhasználók jobban félnek a saját online szolgáltatóiktól, mint attól, hogy egy esetleges hekkertámadás áldozatai lesznek. A legtöbben attól tartanak, hogy a kereskedelmi cégek visszaélnek a személyes adataikkal.

"Személyesen tapasztalom, hogy az elmúlt 3 és fél évben, valószínűleg a GDPR-nak is köszönhetően az ügyfelek egyre tudatosabbak az adataik felhasználásával kapcsolatban, és fontos számukra az adataik biztonsága is" - mondta dr. Takács Amarillis senior jogtanácsos, az Allianz Hungária adatvédelmi tisztviselője. Hangsúlyozta, hogy a pénzügyi szektor ebből a szempontból kiemelkedik az adatkezelők mezőnyéből, hiszen ezen a területen mindig is fontos volt az ügyfelek adatainak védelme. Az iparági törvények 1995 óta tartalmaznak a biztosítási titok védelmére vonatkozó szabályokat. "A biztosító köteles az informatikai rendszereit auditáltatni, és a működés felügyeletét ellátó Magyar Nemzeti Bank is rendszeresen ellenőrzi, hogy a jogszabályoknak és a technológia állásának megfelelő, biztonságos informatikai rendszerekkel, üzleti folyamatokkal rendelkezzen. Hibák természetesen előfordulhatnak, de általánosságban kijelenthető, hogy az ügyfelek adatai biztonságban vannak egy pénzügyi szolgáltatónál.” - tette hozzá.

Fontos a tudatosság

Az elmúlt évek adatkezelési botrányai miatt a felhasználói adatok védelme nagyon aktuális téma. Nem csoda, hogy a cégek kiemelt fontosságot tulajdonítanak annak, hogy új szintre emeljék az átláthatóságot, a biztonságot és az őszinteséget.

"Tavaly év végén bevezettük a Privacy Champion programot a teljes Allianz vállalatcsoporton belül, és minden, adatkezeléssel érintett szakterületen kiválasztásra került egy, a folyamatokat is jól ismerő kolléga, aki mélyebb ismeretekkel rendelkezik az adatvédelem területén, és rendszeres képzésben részesül. Az ő segítségükkel tovább emelhetjük a tudatosság szintjét, ez pedig jelentős segítség a napi ügyek vitelében, és az üzleti folyamatok kialakítása során az adatvédelmi alapelvek érvényesítésében.” - Takács Amarillis.

Az adatvédelem négy fő pillére a szolgáltatók részéről a megfelelő tájékoztatással biztosított átlátható adatkezelés, az adatok informatikai védelme (például titkosítási eljárásokkal), az adatokhoz hozzáférő és azokat kezelő személyek számának minimalizálása, és természetesen a mindenkori jogszabályoknak való megfelelés.

Ez kell a biztonsághoz

  • Mindig és mindenkor legyünk tisztában, hol, milyen adatot adunk meg, és mérjük fel, ennek a lépésnek milyen következményei és kockázatai lehetnek, különösen a közösségi oldalakon!
  • Időről időre nézzük át a különböző online felületekhez kapcsolódó adatvédelmi beállításainkat és frissítsük őket!
  • Soha ne becsüljük alá a jelszavak fontosságát, igyekezzünk megszívlelni a szolgáltatók ajánlásait az erős jelszavak generálása tekintetében!
  • Ne tároljunk felesleges, már nem használt alkalmazásokat a különböző eszközeinken: az applikációval együtt a felhasználói fiókunkat se felejtsük el törölni!
  • Kezeljük kellő óvatossággal a bizalmas adatokat kérő üzeneteket! Ezek esetenként csábító ajánlatokkal próbálnak a bizalmunkba férkőzni egy-egy általunk ismert és megbízható cégre hivatkozva.
  • Használjunk vírusvédelmi szoftvert!

Borítókép: Getty Images