A koronavírus járvány mellett az inflációt is megérezték a magyarok, s így a tervezettnél többször használták hitelkártyájukat. A pandémia múltával viszont inkább megtakarítanának, mintsem költetének.

Felerősítette a biztonság iránti igényt a koronavírus járvány a magyarok körében, így a harmadik hullám múltával sem akarnak ész nélkül költeni. A Magyar Cetelem által megkérdezettek 57 százaléka véli úgy, hogy a következő évben többet tud majd megtakarítani. Ez magasabb az EU 54 százalékos átlagánál. De azért messze van a hurrá optimizmus: a nemzetközi felmérésben a válaszadók  mindössze 22 százaléka véli csak úgy, hogy hogy többet tud költeni a következő 12 hónapban, miközben az EU-országok egészében a megkérdezettek 34 százaléka vélekedett pozitívan arról, hogy javul-e az anyagi helyzete a következő évben.


Viszont míg az EU 15-ök átlagában 6 százalékkal csökkent a pozitív szemlélettel bírók aránya, Magyarországon csak 1 százalékos volt a visszalépés a májusi júniusi felméréshez képest. A legkomolyabb visszaesést Olaszországban mérte a Cetelem, ott 26 százalékkal, 38 százalékra esett az optimisták aránya.

Átírta a terveket a válság


A Cetelem ügyfelek körében végzett korábbi felmérés szerint a megkérdezettek 5 százaléka tervezett csak többet költeni a járvány idején, ám a mostani visszaméréskor kiderült, hogy a válaszadók 17,6 százalékának a tervezettnél mélyebben kellett a pénztárcába mélyebre nyúlnia. Tavaly májusban az  érintettek 57 százaléka vélte úgy, hogy nem változtatja majd meg a rendkívüli helyzet a fizetési szokásait, ám a mostani felmérés szerint végül csak 29 százalékuk tudta ezt betartani. A vírus első hulláma idején az ügyfelek 8 százaléka akarta csak többet használni a hitelkártyáját, ám végül 21 százalékuk vallotta be azt, hogy többet költött.


Mindez azzal függhet össze, hogy az inflációt Európában leginkább a magyarok érezték meg: 93 százalékuk tapasztalta azt, hogy emelkedtek az árak. Bár az Eurostat szerint a tavalyi 3,4 százalékos pénzromlás ugyan a 4. legjelentősebb volt az EU-ban, ám nem volt érdemi ugrás az előző hónapokhoz képest. Ugyanakkor az árak drágulása vélhetően olyan csoportokban volt erős, amit jobban megérzett az átlagember pénztárcája.


A pandémia első hulláma alatt az ügyfelek 44 százaléka vélte úgy, hogy felújítja, korszerűsíti a lakását, s összességében 35 százalékuk meg is valósította terveit a home office alatt. Az otthoni munkavégzést és szórakozást szolgáló elektronikai eszközbeszerzést tavaly a megkérdezettek 23 százaléka tervezett, ehhez képest az ügyfelek 41 százaléka vásárolt elektronikai terméket az elmúlt egy év alatt. Aligha meglepő, hogy az utazási költések lényegében eltűntek a családi büdzsékből.

Megszerették az online vásárlást


A Cetelem körkép felmérése szerint a járvány alatt az ügyfelek megszerették az online vásárlást: a válaszadók 60 százaléka úgy nyilatkozott, hogy a jövőben is online vásárol majd termékeket. A megkérdezettek 36 százaléka szerint kényelmes 27 százalékuk szerint gyors, s 18 százalékuk szerint olcsóbb az online vásárlás. A fizikai vásárlást preferálók 29 százaléka továbbra is szeretné látni, mit vásárol, 18 százalékukat a szállítási költség tartja vissza az online vásárlástól, 15 százalékuk számára pedig bonyolult a visszaküldés és csere.