Pénzügyi döntéseket csak hiteles forrásokból szerzett információkra szabad alapozni, azt azonban nem mindig egyszerű észrevenni, mi hiteles. Mutatjuk, mire érdemes odafigyelni.
A magyar lakosság körében végzett felmérés szerint a válaszadók 37 százaléka pénzügyi témákban megbízható forrásnak tartja a közösségi médiát, 15 százalékuk döntést is hoz az ott látottak alapján.
A gyors kattintás a hitelfelvételi folyamatban is lényeges, a teljes online ügyintézés a magyarok fele szerint elvárható – derült ki a Cofidis Hitel Monitor reprezentatív kutatásából. A pénzintézet negyedéves rendszerességgel vizsgálja a hazai háztartások anyagi helyzettel kapcsolatos várakozásait.
Legutóbbi felméréséből az derült ki, hogy a magyarok közel egyharmada érzi úgy, hogy kényelmesen megél jövedelméből. Akiknél hiányos a kassza, azoknak havi plusz 200 ezer forintra lenne szüksége. A hiányra többeknek a kölcsön jelenti a megoldást: az elmúlt évben igénylők ötöde vett fel hitelt a bevételek és kiadások egyensúlyban tartására, így ez lett a harmadik leggyakoribb hitelcél. A következő három hónapban azonban a hitelfelvételi szándékot a nagyobb tervek valóra váltásának igénye vezérli: lakásfelújítás és vásárlás (29-29%), autóvásárlás (22%), háztartási nagygépek beszerzése (16%). A megkérdezetteknek a 9 százaléka venne fel hitelt a következő 1 évben, a legnépszerűbb hiteltípus továbbra is a személyi kölcsön. A nem lakáscélú hitel tervezett összege 1,1 millió forint.
Mennyire megbízható útmutató a közösségi média egy pénzügyi döntéshozatal során?
A tájékozódás az első és elengedhetetlen lépése a hitelfelvételnek minden pénzügyi döntést igénylő élethelyzetben. Az említett felmérés szerint a magyarok körében népszerű ugyan az online összehasonlító oldalak, kalkulátorok használata (34%), valamint a hitelajánlatok internetes keresővel való feltérképezése (24%), a válaszadók többsége még mindig automatikusan a saját bankjához fordul információért.
Ennek ellenére a lakosság 37 százaléka megbízható forrásnak tartja pénzügyi témákban a social media oldalakon elérhető tartalmakat, és 22 százalékuk követ kifejezetten ezzel foglalkozó oldalakat, influenszereket vagy csoportokat.
Főleg a befektetésekkel, megtakarításokkal, jövedelemnövelési lehetőségekkel kapcsolatos témák népszerűek, de az internetezők közel negyede a hitelek kapcsán innen is tájékozódik. A közösségi médiát használók 43 százaléka csupán ötleteket és információt gyűjt ezeken a platformokon. Ugyanakkor 15 százalékuk alkalomadtán vagy akár rendszeresen pénzügyi döntést is hoz az ott látottak alapján.
Ez azért jelenthet problémát, mert a nemzetközi tapasztalatok szerint a közösségi médiából származó pénzügyi tanácsok 74 százaléka nem a kívánt eredményhez vezet. Sőt, kimondottan káros következményei is lehetnek. Ez azért fordulhat elő, mert rengeteg szabályozatlan pénzügyi tanács áll rendelkezésre, részinformációk hangozhatnak el, és gyakran olyanok is tanácsokat osztogatnak, akik valójában nem kompetensek a témában. Aki kizárólag a közösségi médiára hagyatkozik pénzügyi döntésekben, a kelleténél sokkal nagyobb kockázatot vállal, vagy adott esetben elszalaszthat jó lehetőségeket.
Egyes becslések szerint 2022-ben 4,59 milliárd ember használta a közösségi médiát világszerte, és a Capital One tanulmánya szerint a britek 13,7%-a használja a közösségi médiát elsődleges pénzügyi tanácsadási forrásként. A közösségi média informatív lehet, és lehet szakértői tanácsokkal is találkozni az egyes platformokon. Ugyanakkor azoknak a 74 százaléka, akik a közösségi médiából vettek pénzügyi iránymutatást, pénzt vesztettek, vagy más nem kívánt eredményt értek el.
3 ok, amiért érdemes elkerülni a szabályozatlan pénzügyi tanácsokat
- Nem tudhatod, hogy milyen képzettséggel és tapasztalattal rendelkezik, aki a tanácsot adja. A Capital One kutatása szerint a YouTube-on található pénzügyi tartalmak 80%-át képesítés nélküli személy készítette.
- Lehet jó a tanács, csak nem neked. Egy gyors közösségimédia-videó megtekintésével egyszerűen hozzá lehet jutni pénzügyi tanácshoz, de az nem kimondottan neked készült. Nagyon eltérőek a szükségletek és a célok, éppen ezért egy mindenkire érvényes megközelítés semmi jóra nem vezet. Hasonló a helyzet egy jó szándékú családtag esetében is. Lehet, hogy számára jó volt egy pénzügyi döntés, de az nem jelenti, hogy neked is megfelelő lesz. A nemzetközi kutatás szerint ennek ellenére az emberek csaknem 20 százalékának a barátok és a család az elsődleges pénzügyi információforrásuk.
- Online hamarabb lehetsz csalás áldozata. Nehéz ellenőrizni az online személyek hitelesítő adatait, éppen ezért könnyebb terep a csalók számára. A UK Finance 2024-es éves csalásjelentése szerint a csalók egyre gyakrabban használják a közösségi médiát, hogy kapcsolatba lépjenek az áldozatokkal és információkat gyűjtsenek. Például a közösségi médiában megjelenő hirdetéseket előszeretettel használják a befektetési csalók.
Ellenőrizd az információ hitelességét!
Tény, hogy a magyar lakosság helyzete egy kicsit árnyaltabb. Hiszen jóval több tartalom érhető el angolul, mint magyarul. A csalók számára is sokkal kisebb piacot jelentenek a magyarok, mint például a brit lakosság. Ez azonban még önmagában nem jelent védelmet. Ha egy információ hitelességéről szeretnél meggyőződni, mindenképp több forrásból tájékozódj! Ha találsz egy tuti ajánlatot, de azon az egy hirdetésen kívül semmilyen más információt nem lelsz fel róla az interneten, akkor jó eséllyel átverés.
Nem mehetünk el amellett sem, hogy a pénzügyi ismereteid fejlesztésével is sokat tehetsz a hamis információk kiszűréséért. Ma már bizonyos szintű pénzügyi tudatosság nélkül nehéz boldogulni a mindennapokban. Így a pénzügyi nevelés is még fontosabbá válik, mint korábban, már egész kisgyermekkorban is.
Fontos az is, hogy megvédd a személyes adataidat az online térben is! Mivel egy személyre szabott tanácshoz szüksége van a szakembereknek bizonyos információra rólad, például a személyes vagy a jövedelmi adataidra, így még fontosabb, hogy biztonságban légy, és ne egy csalónak add ki ezeket az információkat.
Érdemes hitelszakértőkhöz, befektetési szakértőkhöz, pénzintézetekhez fordulni akár egyszerűbb, akár komplexebb kérdésekkel, és akár több szakember véleményét, ajánlatát is meghallgatni egy jól megalapozott döntés meghozatalához.