Akció akció hátán: rengeteg felugró ablakkal, e-mail-lel, szórólappal bombáznak minket a cégek, ám a magyarok nem szeretik a reklámokat. De vajon miért spórolunk itthon? A megtakarítás lehetősége vagy a vásárlási mánia hajt minket?

Minden bizonnyal a járvány is közrejátszik abban, hogy egy felmérés során a megkérdezettek 53%-a vallotta, hogy az utóbbi egy évben több terméket vásárolt az akciók ideje alatt, mint korábban.

Az akciók alatt leggyakrabban vásárolt termékek kategóriái közé tartoznak a ruházat és cipő, háztartási gépek és sportfelszerelések. Nem igazán jellemző viszont, hogy az akciók során gyerek termékeket, autót és autóalkatrészeket, illetve kisállat kellékeket vennénk.

Léteznek azonban olyan termékek, amire a magyarok hajlandóak várni a kedvezőbb árért, ahelyett, hogy a kezdeti áron vásárolnák meg őket. Szívesen várunk például egy-egy kinézett ruhára vagy cipőre (91%), háztartási gépekre (88%), kozmetikumokra és parfümökre (84%), vagy akár utazásra, üdülésre is (72%) – derül ki a Picodi felméréséből.

Forrás: Picodi

Nem jellemző viszont, hogy patikai termékekre, gyógyszerekre (68% nem várja meg a kedvezményeket), ételkiszállításra (65%), élelmiszerre (59%) ácsingóznánk a leárazásig.

S hogy mi az oka annak, hogy az akciók alatt eluralkodik rajtunk a vásárlási láz? A leggyakoribb válasz, mind a nők, mind a férfiak körében (46%) az volt, hogy az akcióknak köszönhetően pénzt takaríthatnak meg. Érdekes módon, a kezdő árakat csak a nők 15%-a és a férfiak 21%-a találta túl magasnak. 11% pedig úgy vélte, hogy a kedvezmények által a márka extra marketinget kaphat, amivel közelebb hozhatja a vásárlókat.

Forrás: Picodi

Nem mindenki szereti a kedvezményeket. A nők 34%-a és a férfiak 45%-a úgy véli, hogy a jó minőségű termékek megérik az árukat és nem vásárolnak az akciós darabokból. 11% (nők) és 19% (férfiak) gondolja, hogy a leárazott termékek elavultak és rossz minőségűek, valamint 7%, akiket egyszerűen nem érdekelnek az árak.

Akciós termékek, amiket kidobunk

Olykor az is előfordul, hogy az akció hevében vásárolunk olyan termékeket, amiket később egyáltalán nem használunk és a végén kénytelenek vagyunk kidobni, ezek többnyire az alábbi kategóriákból kerülnek ki:

  1. Ruházat, cipő
  2. Élelmiszer
  3. Kozmetikumok, parfüm
  4. Játékok, gyerek termékek
  5. Sportfelszerelés

A szórólapok a legnépszerűbbek

Rengetegféle módon spórolhatunk, ezért a Picodi megkérdezte a hazai lakossáot, milyen lehetséges módszerekkel spórolnak a vásárlásaikon.

A legnépszerűbbek közül a bolti szórólapok kerültek az első helyre. A magyarok 10%-a ismeri és rendszeresen használja ezt a fajta spórolási formát, valamint 35% szintén él ezzel a lehetőséggel alkalmanként.

Az árösszehasonlító oldalak is segítenek a legjobb ár megtalálásában. A megkérdezettek 10%-a rendszeres használó, 24% használja alkalmanként, 16% ismeri, de nem használja és 50% egyáltalán nem ismeri.

Forrás: Picodi

Kevésbé népszerű, de még mindig segítségünkre válik a spórolásban az élelmiszerboltok közeli lejáratú termékei — habár csak 5% vásárol belőlük rendszeresen, de 14% szintén igénybe veszi néha.

A legkevésbé ismert a éttermek által megmaradt ételek eladásával foglalkozó applikációk (78%-a a megkérdezetteknek soha nem hallott róla), a cashback/pénzvisszafizető oldalak hasonlóan ismeretlenek a vásárlóknak (67%), akár a böngésző plug-inek ajánlatai (70%).

Nem szeretjük a reklámokat

Hogyan vélekednek a magyarok a hirdetésekről és azok mennyiségéről? A felmérésben résztvevők válaszaiból kiderült, hogy a hirdetések túlterhelnek minket, 60% egyértelműen túl soknak találta azokat. 34% azonban elfogadhatónak vélte és mindössze 6% vallotta, hogy nincsen igazán sok.

Forrás: Picodi

A leggyakoribbnak a keresőben felugró hirdetéseket találták, átlagosan 46-ot hetente. Ugyancsak ezek a hirdetések a második leggyakoribbak a mobil applikációban – 29 hetente. Valamint 21 heti email, amivel bombáznak minket. Kevésbé gyakran, heti 6-szor szórólapok és kétszeri sms üzenetek formájában érkeznek hozzánk a promóciók.

Borítókép: Getty Images