Félretenne a magyar a járvány után

Nagy László Nándor
Nagy László Nándor
Olvasási idő: 3 perc

A koronavírus járvány mellett az inflációt is megérezték a magyarok, s így a tervezettnél többször használták hitelkártyájukat. A pandémia múltával viszont inkább megtakarítanának, mintsem költetének.

Felerősítette a biztonság iránti igényt a koronavírus járvány a magyarok körében, így a harmadik hullám múltával sem akarnak ész nélkül költeni. A Magyar Cetelem által megkérdezettek 57 százaléka véli úgy, hogy a következő évben többet tud majd megtakarítani. Ez magasabb az EU 54 százalékos átlagánál. De azért messze van a hurrá optimizmus: a nemzetközi felmérésben a válaszadók  mindössze 22 százaléka véli csak úgy, hogy hogy többet tud költeni a következő 12 hónapban, miközben az EU-országok egészében a megkérdezettek 34 százaléka vélekedett pozitívan arról, hogy javul-e az anyagi helyzete a következő évben.


Viszont míg az EU 15-ök átlagában 6 százalékkal csökkent a pozitív szemlélettel bírók aránya, Magyarországon csak 1 százalékos volt a visszalépés a májusi júniusi felméréshez képest. A legkomolyabb visszaesést Olaszországban mérte a Cetelem, ott 26 százalékkal, 38 százalékra esett az optimisták aránya.

Átírta a terveket a válság


A Cetelem ügyfelek körében végzett korábbi felmérés szerint a megkérdezettek 5 százaléka tervezett csak többet költeni a járvány idején, ám a mostani visszaméréskor kiderült, hogy a válaszadók 17,6 százalékának a tervezettnél mélyebben kellett a pénztárcába mélyebre nyúlnia. Tavaly májusban az  érintettek 57 százaléka vélte úgy, hogy nem változtatja majd meg a rendkívüli helyzet a fizetési szokásait, ám a mostani felmérés szerint végül csak 29 százalékuk tudta ezt betartani. A vírus első hulláma idején az ügyfelek 8 százaléka akarta csak többet használni a hitelkártyáját, ám végül 21 százalékuk vallotta be azt, hogy többet költött.


Mindez azzal függhet össze, hogy az inflációt Európában leginkább a magyarok érezték meg: 93 százalékuk tapasztalta azt, hogy emelkedtek az árak. Bár az Eurostat szerint a tavalyi 3,4 százalékos pénzromlás ugyan a 4. legjelentősebb volt az EU-ban, ám nem volt érdemi ugrás az előző hónapokhoz képest. Ugyanakkor az árak drágulása vélhetően olyan csoportokban volt erős, amit jobban megérzett az átlagember pénztárcája.


A pandémia első hulláma alatt az ügyfelek 44 százaléka vélte úgy, hogy felújítja, korszerűsíti a lakását, s összességében 35 százalékuk meg is valósította terveit a home office alatt. Az otthoni munkavégzést és szórakozást szolgáló elektronikai eszközbeszerzést tavaly a megkérdezettek 23 százaléka tervezett, ehhez képest az ügyfelek 41 százaléka vásárolt elektronikai terméket az elmúlt egy év alatt. Aligha meglepő, hogy az utazási költések lényegében eltűntek a családi büdzsékből.

Megszerették az online vásárlást


A Cetelem körkép felmérése szerint a járvány alatt az ügyfelek megszerették az online vásárlást: a válaszadók 60 százaléka úgy nyilatkozott, hogy a jövőben is online vásárol majd termékeket. A megkérdezettek 36 százaléka szerint kényelmes 27 százalékuk szerint gyors, s 18 százalékuk szerint olcsóbb az online vásárlás. A fizikai vásárlást preferálók 29 százaléka továbbra is szeretné látni, mit vásárol, 18 százalékukat a szállítási költség tartja vissza az online vásárlástól, 15 százalékuk számára pedig bonyolult a visszaküldés és csere.

Kérj ingyenes segítséget az Equilor befektetési szakértőjétől.
Több mint 15 000 elégedett ügyfél, 30 év tapasztalat.
Kérj ingyenes kapcsolatfelvételt befektetési szakértőinktől!

Add meg adataidat, és ingyenes segítséget kapsz megtakarításaidhoz! A money.hu partnere, az Equilor elismert befektetési szakértője fog hívni téged.

Hogyan segít neked az Equilor szakértője?

  • megválaszolja a kérdéseidet
  • tájékoztat a piacon elérhető aktuális befektetésekről
  • bemutatja az infláció feletti hozamokat kínáló lehetőségeket
Kis türelmedet kérjük.
Ne hagyd el addig az oldalt!
Elérhetőséged úton van felénk.
Szakértőnk megkapta a felkérésed.
Hamarosan felveszi veled a kapcsolatot, hogy segíthessen.
Nem kaptuk meg az elérhetőséged.
Kérlek próbáld újra.
chatsimple