Kockázatkerülő üzemmódba kapcsolnak a pénzügyi szolgáltatók

money.hu
money.hu
Olvasási idő: 2 perc

Stratégiai prioritás a külső partnerekkel kapcsolatos kockázatok kezelése a pénzügyi szolgáltatók több mint háromnegyede számára. Már a célokat is kitűzték a célokat, hogy milyen területeket kell fejleszteni.

A KPMG felmérése azt mutatja, hogy a harmadik fél (Third Party) által nyújtott szolgáltatások térnyerésével a vállalatok egyre több kihívással szembesülnek. Ezek közül az egyik, hogy a partnerekkel kapcsolatos növekvő kockázatok kezelésére viszonylag kevés erőforrás áll rendelkezésre. Másik probléma a következetesség és hatékonyság hiánya a kockázatok azonosításában és a kapcsolat teljes életciklusa folyamán. Nem minden cég képes élni a technológiai fejlődés által biztosított automatizálási lehetőségekkel, és a minden üzletágat lefedő, komplex működési modell fenntartása is gyakran nehézségekbe ütközik.

Jobban figyelnek a biztonságra

Az Egyesült Királyság prudenciális felügyeleti hatósága, a PRA 2021. tavaszán tette közzé állásfoglalását a kiszervezett tevékenységek és a harmadik felek kockázatkezeléséről. A felügyelet célja a meglévő hatósági elvárások kiegészítése, a felhőalapú megoldások egységes szabályozásának megteremtése, az Európai Bankfelügyelet irányelveinek implementálása, illetve a stabilitás növelése a pénzügyi szolgáltatások ellátási láncában.

A szabályozásoknak megfelelő és kellően stabil ellátási láncokhoz a következő területeket kell fejleszteni.

  • Szabályozás: a felsővezetés számára biztosított képzések, átfogó keretrendszer kialakítása
  • Kockázatértékelés: a kockázatok súlyának besorolása, a vonatkozó szabályozások aktualizálása
  • Szerződéskötés előtti ellenőrzések: a due diligence tevékenységek arányos kiterjesztése, a kiszervezett szolgáltatók alvállalkozóinak (negyedik felek) kockázatelemzése
  • Szerződéses feltételek: a kockázatértékelés és az ellenőrzések során feltárt kockázatok beépítése a szerződésekbe, a szerződések felülvizsgálatának megszervezése
  • Cégcsoporton belüli megállapodások: a vállalatirányítási struktúra és a kontrollfunkciók felmérése, a csoportszintű tevékenységek dokumentációjának ellenőrzése és javítása
  • Nyomon követés: a folyamatos ellenőrzés kockázatokkal arányos lépéseinek megteremtése
  • Adatbiztonság: az adatok védelméről szóló szabályzatok megalkotása és felülvizsgálata, adatok osztályozása, az elérhetőség, a bizalmasság és a sértetlenség megvalósítása
  • Felhőszolgáltatások: minden felhőalapú szolgáltatási megállapodás bevonása a TPRM keretrendszerbe, a szolgáltatásokban rejlő kockázatok kiértékelése, a partnerek ellenőrzése és nyomon követése
  • Üzletfolytonosság: vészhelyzeti terv készítése a jelentős kiszervezett szolgáltatásokhoz, a tervezett vagy kényszerű lezárások megtervezése

Borítókép: Getty Images