Az újonnan alapított cégek majdnem háromnegyedének van üzleti terve és közel ötödük nyitott lenne arra is, hogy banki hitelből valósítsa meg az ötletét - derül ki a K&H felméréséből. 23 százalék már vett is fel hitelt korábban, a legnépszerűbb konstrukció a likviditási problémák áthidalását segítő folyószámlahitel.
Az újonnan vagy nemrégen alapított vállalkozások 71 százalékának van már üzleti terve a K&H felmérése alapján, amelyet az RTL Klub Cápák között című műsorába jelentkezők körében végzett. A cég jelenlegi- és jövőbeli működését összegző dokumentumot közel hasonló arányban készítik el a vállalkozások üzlettársukkal (31%) és egyedül (28%).
Pénzügyi szakértő segítségét viszont csak minden tizedik cég (9%) veszi igénybe.
„Az üzleti terv a jelenlegi és jövőbeli működés esszenciája. Általánosságban az induló vállalkozások nagyjából fele készíti el a cége piaci helyzetét, értékét és későbbi terveit keretrendszerbe foglaló dokumentumot. Az újonnan alapított vállalkozások viszont már tudatosabbak. Bár a tervek és a valóság jellemzően nincsenek tökéletes összhangban, az előzetes gondolkozás mindig kifizetődő, segítségével pontosabban lehet értelmezni az eredményeket is” - emelte ki Rammacher Zoltán, a K&H kkv marketing és értékesítés támogatás vezetője az üzleti tervezés fontossága kapcsán.
Jöhet a hitel vagy az EU-s pályázat
Bár a jelentkezők a műsorban elsődlegesen tőkebefektetésre pályáztak, akkor sem adják fel, ha ez nem sikerül - mindössze 2 százalékuk halasztaná el emiatt ötlete megvalósítását. A megkérdezettek
- több mint fele (52%) önerőből oldaná meg a finanszírozást,
- majd ezt követik az állami vagy EU-s források, pályázatok (28%).
- Szintén sokan keresnének más kockázatitőke-befektetőket (23%)
- vagy vennének fel hitelt (17%) terveik megvalósításához.
Akinek korábban is volt hitel, kevésbé fél tőle
Bár a megkérdezett vállalkozók még ötletük megvalósításának az elején járnak, nem zárkóznak el a banki finanszírozástól:
- több mint ötödük (23%) vett már fel hitelt korábban.
- A legtöbbeknek (14%) folyószámlahitel-kerete van, amellyel a likviditását biztosítja,
- de jellemző még a gépjárművásárlás lízing konstrukcióban (7%)
- és a beruházási célú kölcsön (7%) is.
„A különböző finanszírozási formák láthatatlan fogaskerékként lendítik tovább a cégeket abban, hogy gyorsabban fejlődjenek. A zavartalan mindennapi üzleti tevékenységhez szükséges likviditást a folyószámlahitel, a gépjármű és egyéb tárgyi eszközök beszerzését a lízing, egy nagyobb bővülést, fejlesztést pedig a beruházási hitel segíthet leginkább” - fűzte hozzá Rammacher Zoltán.
Borítókép: Getty Images