Mintha összement volna a termék – nem a vevő szeme káprázik, a kiszereléscsökkentés az egyik legjobb módja a rejtett áremelésnek. A zsugorinfláció egyre jobban terjed a boltokban, de védekezhetsz ellene.
Egy termék drágulásának klasszikus folyamata, hogy ugyanazt a terméket, amit múlt héten 150 forintért vett meg a vásárló, azt a következő héten 170 forintért tudja megvásárolni. Ez általában mindenkinek feltűnik olyan termék esetében, amelyet rendszeresen vásárol.
A zsugorinfláció (shrinkflation) viszont egy rejtett áremelés, a legtöbb vásárló számára láthatatlan jelenség, általában észre sem veszik, hogy kevesebbet kapnak a pénzükért, hiszen a termék ára nem változik a korábbihoz képest, csak maga a termék zsugorodik, kevesebb a töltőtömege.
Hiába fizet a vásárló ugyanannyit az adott termékért, mint előző héten, valójában kevesebbet kap a pénzéért.
A zsugorinflációnak az a lényege, hogy ha valaki megszokásból vásárol, akkor észre se vegye, hogy ugyanazért a pénzért már nem 150 gramm terméket, csak mondjuk 120 grammot kap, hiszen a csomagolás a megszokott, csak a töltősúly változott. A gyártók természetesen már az új töltősúlyt tüntetik fel a terméken, de nem tesznek mellé óriási felkiáltójelet, hogy változás történt.
Az ember így nem érzi vásárlás során a drágulást, hogy többet kell fizetnie egy termékért, és hogy kevesebbet ér a pénze, mint korábban. Ugyanakkor ez is az infláció egyik formája.
Vigyázzon, a termék kisebb lett!
Idén januárban egy kormányrendelet megpróbált leszámolni a zsugorinfláció jelenségével, mégpedig úgy, hogy az üzleteknek jelezniük kell, ha csökkent a korábban megszokott termékek kiszerelése. Ettől még a gyakorlatban megmaradt a zsugorinfláció jelensége, csak a kedélyjavító mivoltán esett csorba, mert már tud róla a vásárló. Emellett a gyártóknak be kell jelenteniük a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) felé a kiszerelés csökkentését, amelyet a hatóság fel is tüntet a honlapján.
Kép forrása: HKIK
Az utóbbi időszakban számos termék esetében történt kiszereléscsökkentés a hazai boltokban, de ritka esetben olyan is előfordulhat, hogy eközben a termék egységára is olcsóbb lesz: a Danone Kft. a méretcsökkentésnél nagyobb arányban csökkentette egy anyatej-helyettesítő tápszer árát, azaz a termék kilogrammra vetített átadási ára csökkent. Ez a lépés jól jelzi, hogy bár a zsugorinfláció során az esetek többségében valóban arról van szó, hogy a gyártók észrevétlenül próbálnak nagyobb hasznot elérni, ez nem mindig van így.
A zsugorítás mögött állhat a fogyasztói szokások megváltozása is, azonban az árufigyelés kezdete óta ez volt az első ilyen alkalom.
A bejelentési kötelezettség egyébként minden olyan előrecsomagolt terméket érint, amelyet 2020. január 1., illetve 2023. július 1. között forgalmaztak, és amellyel a vásárlók az 1 milliárd forint árbevételt meghaladó üzletek polcain találkozhattak. A zsugorodásról az adott boltokban is kötelezően be kell számolni.
Legutóbb (november 25-én) például a Manner Winterglück esetében történt kiszereléscsökkentés: a korábban 200 grammos termék már csak 185 gramm. Továbbá 40 grammal kevesebb lett a korábban 600 grammos EKO Sárgabarack lekvár prémium minőség.
Drasztikusan, csaknem negyedével csökkent a Detki Bio Háztartási keksz kiszerelése, a korábbi 200 gramm már csak 150. Egyes Lipton teák esetében is nagy a változás, 20 százalékkal csökkent a dobozokban lévő filterek száma.
Szintén jelentősen zsugorodó termékek között vannak a Győri Édes Zabfalatok: a natúr, fahéjas és kókuszos változatok korábban 215 grammos csomagban érkeztek, azonban az új csomagolásban már csak 188 grammot találsz. Kisebb lett a csokoládés verzió is, 244 grammról 215 grammra, míg az almás ízű kiszerelés 225 grammról 198 grammra változott.
Így ismerheted fel a zsugorinflációt
A legegyszerűbb, ha jól ismered azokat a termékeket, amelyeket rendszeresen vásárolsz, tisztában vagy vele, mekkora kiszerelésekben érhető el, milyen áron, és ami még fontosabb, milyen egységáron szoktad vásárolni. Gyakori hiba, hogy munka után fáradtan még beszalad az ember hazafelé a boltba, és rutinból vásárol. Nem nézi sem a termék árát, kiszerelését, tudja, hogy mit szokott venni, és robotpilóta üzemmódban pakolja a kosarába a termékeket.
Legyél tudatos vásárló
Mindegy, milyen termékről van szó, komplett iparág épül arra, hogy rávegyen, azt is a kosaradba tedd, amit nem is akartál. Vagy épp ne azt tedd bele, amit és amennyit eredetileg szerettél volna. Marketingesek egész hada foglalkozik azzal, hogy belemásszon a fejedbe, és befolyásolja a vásárlási szokásaidat. Az egyik legjobb védekezési mód, ha ezt tudatosítod magadban, és amennyire csak lehet, nem engedsz a manipulációnak. Ehhez jó eszköz a bevásárlólista, ha tartod magad ahhoz, hogy csak azt veszed meg, ami a listán szerepel.
Továbbá legyél tisztában a termékek és termékkategóriák egységárával. Mindegy, hogyan változtatják a töltősúlyt a gyártók, az egységáron mindig látszik a drágulás. Ha azt látod egyes termékkategóriákon belül, hogy egy-egy termék ára kiugró, érdemes elolvasni a címkéjét, az összetevők listáját. Lehet, hogy az a termék, amelyet vásárolni szoktál, (közel) azonos összetevőkkel rendelkezik, mint egy jóval olcsóbb társa. Csak utóbbin lehet nincs akkora reklámköltség.
A sajátmárkás termékek között is érdemes szétnézni, és a gyártókkal is jó tisztában lenni. Vásárlóként a pénzeddel szavazol! Nem mindegy, hogy kinek adod, milyen ügyeket, vállalatokat támogatsz. Éppen ezért fontos tájékozódni, és hogy tisztában légy vele, pontosan mire költesz, kinek adod a pénzed.
Add meg adataidat, és ingyenes segítséget kapsz megtakarításaidhoz! A money.hu partnere, az Equilor elismert befektetési szakértője fog hívni téged.
Hogyan segít neked az Equilor szakértője?
- megválaszolja a kérdéseidet
- tájékoztat a piacon elérhető aktuális befektetésekről
- bemutatja az infláció feletti hozamokat kínáló lehetőségeket
Ne hagyd el addig az oldalt!