Bevételük felét elvesztették a dalszerzők a pandémia miatt

Kreivich Orsolya
Kreivich Orsolya
Olvasási idő: 9 perc

Zeneipari sorozatunk első részében Lázár Tiborral, a Zagar zenekar dobosával beszélgettünk arról, hogy milyen hatással volt a zenészek életére a pandémia, s hogy mennyien éltek a szektorból a 10 milliós gyorskölcsönnel. Most felsége, a dalszövegíró Major Eszter mesél arról, milyen drámaian estek vissza a korlátozások miatt a jogdíjak. A zenészek és a dalszerzők számára azonban továbbra is nyitva vannak az állami támogatott hitelprogramok.

Két részletben kapták idén a jogdíjakat a dal- és szövegírók: májusban a rádióban/televízióban játszott dalok után, júniusban pedig a koncerten, vendéglátóhelyeken elhangzott dalok után érkezett a pénz.  Azt gondolnánk, hogy a rádiós-tévés jogdíjak esetében nyugodtak lehettek a szerzők, hiszen a pandémiától függetlenül a rádiókban ugyanúgy szóltak a slágerek, ám, mint kiderült, van a dologban egy kis csavar.

Magam sem tudtam, hogy pontosan mi vár ránk a májusi jogdíj szempontjából, de reméltem, hogy ha a rádiók ugyanúgy játsszák a dalainkat, nem kapunk kevesebb pénz, mint egyébként. Azonban mivel a rádiók a reklámbevételeik után fizetik be a jogdíjakat, és a pandémia alatt sokkal kevesebb cég engedhette meg magának, hogy reklámozzon, lehetett sejteni, hogy ez kisebb összeget jelent majd számunkra is.” – mondta Major Eszter a money.hu-nak. 

Az országos rádiókat a pandémia okozta gazdasági tényezők sokkal kevésbé érintették, itt a cégek sem reklámoztak kevesebbet, mint egyébként, de a vidéki rádióknál sokat zuhant a bevétel, márpedig az itt játszott dalok szépen hizlalták a jogdíj-bevételeket.

Minden attól függ, mennyi kerül a közös bödönbe

Korábban a zenészek zöme azt hitte, a rádiós pénzek elosztása csak a játszási mennyiségtől függ. Ám, mint látjuk, messze nem mindegy, mennyi bevétel érkezik be a rádiókhoz. Ha csökken a rádiós bevétel, annak arányában csökken az egy-egy dalra jutó összeg. 

Major Eszternek szerencséje volt, csak kevésbé érezte a koronavírus-hatást, miután tagja a Szerzők Egyesületének, s a Sláger TV-n van egy olyan műsorsáv, ahol a pandémia idején is kizárólag az egyesület tagjainak dalait játsszák. Az egyesületi tagság sok más előnye mellett kiváló lehetőség a szerzőknek a jogdíjak tekintetében is. Az ő juttatása így nem lett kevesebb, ám számos szerző sokkal kevesebb pénzt kapott, mint az elmúlt években a már említett rádiós/televíziós bevételcsökkenés miatt.

Júniusban jött a fekete leves

Júniusban kifizették a zenészeknek a koncertek után járó jogdíjat is. A szervezőknek ugyanis a koncerteken elhangzó dalok után is jogdíjat kell fizetnie a szerzőknek, ebben az estben a nézőszám is szorzót jelent. Miután a zárás idején egyáltalán nem, azt követően pedig sokáig csak 500 főben korlátozott koncertek voltak megtarthatóak, érthető, hogy a jogdíj-bevételek is messze elmaradtak a többezres rendezvények után fizetettektől. 

A koncert-jogdíjak mellett júniusban érkeztek az úgynevezett gépzenei jogdíjak is – itt a kocsmákban, éttermekben elhangzott dalok után fizetett pénzekről beszélünk. Itt sem kedvezett a helyzet a szerzőknek, hiszen meglehetősen sok ideig zárva voltak a vendéglátóipari egységek, így innen konkrétan nulla forint érkezett a dal- és szövegíróknak a lezárások alatt.

A fentiek miatt érthető, hogy a júniusi jogdíjak miatt izgultak leginkább a szerzők, s a legrosszabb várakozások igazolódtak be. Major Eszter a korábban átlagos éves szerzői jövedelmének 50 százalékát vesztette el. Interjúalanyunk több szerzőtársával is egyeztetett ez ügyben, s látható, hogy a hazai dalszerző társadalom tagjai hozzá hasonlóan bevételük felét vesztették el a koncertstop és a vendéglátóhelyiségek bezárása miatt.

További érvágást jelentett, hogy a lemezmegjelenések is csúsztak tavaly. Egyrészt – miként erről Lázár Tibor beszélt riportunk első részében - kevesebb pénze volt/van a zenekaroknak stúdiózásra. Emellett - mivel úgysem tudták volna a közönségnek a dalokat élőben bemutatni -, sokan megvárták, amíg feloldották a korlátozásokat. Ennek következtében viszont a lemezeladásból származó jogdíjak is elmaradtak.

Nem szerettek lejelenteni a szervezők, az Artisjus fejlesztett

Major Eszter szerint korábban problémát jelentett, hogy a koncertszervezőknek kellett lejelenteni az elhangzott dalokat, ám ez rengeteg esetben elmaradt, így a szerzők sokszor nem kapták meg jogos jussukat az egyes rendezvények után. Ez azonban változott, most már az előadónak is van lehetősége, hogy feltöltse a dallistáját az Atrisjus oldalára, ahol jelezheti, milyen dalok mentek le aktuálisan egy adott koncerten. 

Eszter arról is beszámolt, hogy szerencsére már van reklamációs felület is, és ha nem történik meg a kifizetés, akkor megkeresik az illetékeseket, és behajtják a jogdíjat. „Nagyon örülünk, hogy ilyen sokat fejlődött jogi és technikai szempontból is a szerzők védelme, mert korábban jelentős pénzektől estünk el, most viszont már abszolút érezhető a változás a hozzáállásban és a pénztárcánkon is” – tette hozzá.

Nem egy üveg borért írnak

Az elismert szövegíró azt is megosztotta lapunkkal, hogy sajnos a megrendelők gyakran nem akarják kifizetni a szerzőket, vagy inkább ajándékkal szeretnék honorálni a munkájukat. Márpedig, ha kapnak egy üveg bort egy jó dalért vagy szövegért, azt nem tudják tovább adni, ha jönnek a számlák…„Az a baj, hogy mivel nagyon erős itthon az előadói kultusz, a zenészek sokszor valóban el is hiszik, hogy nekik alanyi jogon jár egy-egy dalszöveg vagy egy demo dal. Bár velem még nem fordult elő ilyen, de több történetet hallottam arról, hogy - abban a tudatban, hogy „hatalmas” jogdíjakat kapunk - fel sem merül a megrendelőben, hogy egy alkotásnak ára lehet” – mondta Major Eszter. A dalszerző elmondta, kezdetekben ő is úgy dolgozott, hogy magáért a dalszövegek megírásáért nem kért pénzt, hiszen előre tudható volt, hogy rádiós, klipes dal lesz belőle, így számítani lehetett arra, hogy a szám a gyakori lejátszás miatt szép jogdíjat hoz majd. 

Mennyibe kerül egy sláger?

Mára a helyzet annyiban is megváltozott, hogy senki nem tudja előre megmondani egy lemez készítésénél, hogy mit lesz hajlandó lejátszani a rádió. Egyre gyakoribb, hogy egy-egy rádió azt mondja, ezt vagy azt a számot nem adja le - régen ilyenre nem nagyon volt példa. Ezért kellett kitalálni egy új rendszert, ami a szerzőknek egy megállapodáson alapuló díjazást biztosít, ami teljesen elkülönül a jogdíjaktól.  Ez lett az úgynevezett megírási díj.

S hogy mennyibe kerül egy potenciális sláger dalszövege napjainkban? Interjúalanyunk úgy nyilatkozott, hogy a mai mainstream előadók slágerei után 50-150 ezer forint közötti összeget számlázhatnak a dalszerzők – majd várhatják a lejátszások utáni jogdíjat. Amelyek összegét remélhetően a következő hónapokban már nem töri derékba semmilyen pandémiás zárás.

Ilyen olcsó még nem volt a hitel

A kieső bevételek pótlására a zenészek és a dalszerzők számára is nyitva vannak az állami támogatott hitelprogramok. Az MFB nulla százalékos újraindulási gyorskölcsönét - ahogy azt korábban a pénzintézetnél elmondták - a nyár elejéig főtevékenységként előadóművészet és előadó-művészetet kiegészítő tevékenységet végző vállalkozások közül 257 (mikro)vállalkozás igényelte.

Dancsné Engler Bernadett, az OTP Bank Mikro- és Kisvállalkozói főosztályának vezetője a money.hu kérdésére arról beszélt, hogy továbbra is vonzó lehetőséget jelentenek a júliustól megújult Széchenyi Kártya Program hitelei. A kamat- és garanciadíj támogatásnak köszönhetően ezek a termékek továbbra is alacsony kamatozással érhetők el. A 2 vagy 3 éves futamidővel igényelhető Széchenyi Likviditási Hitel GO! nettó ügyleti kamata fix 0,2 százalék/ év, míg a 2 éves futamidőre kínált Széchenyi Kártya Folyószámlahitel GO! évi 0,1 százalékos kamatozással érhető el. A beruházási hitelen kívül, a többi konstrukcióhoz nincs szükség külön fedezetre és szabadon felhasználható. A turisztikai szektor számára teljes kamat- és díjtámogatás mellett kínáljuk speciális ezen szektor számára kialakított Turisztikai Kártya Folyószámlahitelt.

Járványmentes hitelezhetőség

A Széchenyi Kártya GO! likviditási termékek szabadfelhasználásúak, így még csak számlákat sem kell gyűjteni az elszámoláshoz.

A korábbi években a pénzintézetek feltételei kedvezően változtak, s a fedezet alapú hitelezést felváltotta a forgalom (cash-flow) alapú ügyfél elbírálás. Ez kifejezetten előnyös volt a tőke (és így biztosíték) hiányos, ám jól tervezhető bevétellel rendelkező vállalkozások számára. A pandémia miatt ugyanakkor ezek a cégek – mint láttuk – forgalmuk jelentős részét elveszíthették. Banki szakemberek szerint ezért fontos, hogy a támogatott konstrukciók esetében nem a járvánnyal terhelt időszak pénzügyi alapjai szabják meg a hitelezhetőség mértékét: ha a 2020-as forgalmi alapjai messze eltérnek az utolsó „békeév”, 2019 eredményétől, a konstsrukciók a jobb év forgalmi szintjéhez lövik be a hitelezhetőség határát.

Ez is érdekelhet