Egyre több pénzügyi szolgáltató csatlakozik a Digitális Állampolgárság Programhoz (DÁP), amely jelentősen leegyszerűsíti az online ügyintézést. A mobilalkalmazás segítségével már például az Otthon Start fix 3%-os lakáshitelhez szükséges dokumentumokat is papírmunka nélkül igényelheted és írhatod alá. Mutatjuk a részleteket.
A kormány 2024-ben indította el a Digitális Állampolgárság Programot (DÁP), hogy megkönnyítse az állampolgárok számára a mindennapi ügyintézést. Ennek részeként 2025. január közepétől megszűnt az egyfaktoros Ügyfélkapu-azonosítás, ami helyett már csak az emelt szintű, kétfaktoros Ügyfélkapu+ vagy a DÁP mobilalkalmazás használható.
A DÁP lényege, hogy biztonságosan, személyes megjelenés nélkül hitelesítheted magad, így számos ügyet egységesen, egyetlen online felületen intézhetsz el.
Egyre több bank és biztosító csatlakozik a DÁP-hoz
Számos piaci szolgáltatónak is kötelező csatlakoznia a DÁP-hoz a 2023. évi CIII. törvény értelmében, vagyis nemcsak a közigazgatáshoz kapcsolódó ügyek elintézése egyszerűsödik a jövőben.
Ez a lehetőség 2025. június 1. óta érhető el, és érinti a bankokat, biztosítókat, telekommunikációs cégeket és közműszolgáltatókat is.
A hazai bankok közül az OTP Bank, az MBH Bank és a MagNet Bank az elsők között vezették be a DÁP-azonosítást a digitális platformjaikon, köztük a netbankban is, de már több további biztosító és pénzügyi szolgáltató is csatlakozott a programhoz, köztük a Generali, a Signal Iduna, a Fundamenta-Lakáskassza, az NN Biztosító, az Alfa Biztosító, valamint a DÁP oldalán elérhető partnerkereső szerint az Union is. Bár ebben a listában nem szerepel, de a DÁP már a Gránit Banknál is elérhető.
Ha rendelkezel DÁP-regisztrációval, akkor a csatlakozott szolgáltatók esetében felhasználónév és jelszó megadása helyett elegendő a mobilalkalmazással beolvasnod egy QR-kódot a belépéshez, és már intézheted is az ügyeidet.
Regisztráció és beállítások: hogyan működik?
Ahhoz, hogy használni tudd a szolgáltatást, először töltsd le a Digitális Állampolgár mobilalkalmazást, és regisztrálj. Ezt kétféleképpen teheted meg, attól függően, hogy milyen típusú személyazonosító igazolvánnyal rendelkezel.
- Ha 2021. június 23. után kiállított eSzemélyi igazolványod van, amit korábban aktiváltál (és tudod a PIN-kódot is), akkor a regisztrációt teljes egészében online is elvégezheted a mobilalkalmazáson keresztül.
- Ha nincs eSzemélyid, vagy inkább a személyes ügyintézést választanád, akkor el kell látogatnod valamelyik kormányablakba a regisztráció elvégzéséhez (ehhez érdemes előre online időpontot foglalni).
A sikeres regisztráció után az alkalmazásban engedélyezd a QR-kódos belépést és az eAláírás funkciót. Az új belépési mód első használatakor még össze kell kapcsolnod a DÁP-profilodat az adott szolgáltató online rendszerével. Ez úgy történik, hogy egyszerre azonosítod magad a DÁP-app QR-kódos belépésével és a megszokott, felhasználónév-jelszó páros megadásával.
Ezt követően a rendszer eltárolja az adatokat, így a további belépésekhez már elég lesz kizárólag a DÁP-azonosítást használnod. Fontos, hogy a csatlakozott szolgáltatóknál a hagyományos bejelentkezési módok továbbra is elérhetők maradnak, vagyis szabadon dönthetsz, hogyan szeretnél belépni.
Fix 3%-os lakáshitel papírmunka nélkül
A banki ügyintézés hagyományosan sok papírmunkával jár, de a Digitális Állampolgár mobilalkalmazás ezt a folyamatot is jelentősen leegyszerűsíti. Az Otthon Start Fix 3%-os lakáshitel felvételekor több szükséges igazolást és dokumentumot közvetlenül az appból is elintézhetsz.
- Lakcím és adóazonosító jel igazolása: az Adattárca funkcióval hiteles PDF-et hozhatsz létre a lakcímkártyád és az adóazonosítód adatairól, amit azonnal továbbíthatsz a bank felé.
- Erkölcsi bizonyítvány igénylése: egyetlen koppintással igényelhetsz digitális erkölcsi bizonyítványt, amelyet akár 24 órán belül kiállítanak és megküldenek az elektronikus tárhelyedre.
- TB-jogviszony-igazolás lekérése: 2025. szeptember második felétől a DÁP weboldalon közvetlenül is igényelhetsz TB-jogviszony-igazolást.
- Köztartozás-mentesség és jövedelemigazolás: ezeket a NAV-nál személyesen vagy online is lehet igényelni – a DÁP alkalmazás segítségével egyszerűen és biztonságosan beléphetsz a felületre, külön felhasználónév és jelszó nélkül.
- Dokumentumok aláírása tanúk nélkül: a mobilalkalmazás segítségével digitálisan aláírhatod a hitelfelvételhez szükséges dokumentumokat. Például a nyilatkozatot arról, hogy a hitelkérelem benyújtásakor és az elmúlt 10 évben nem volt belterületi ingatlanod, büntetlen előéletű vagy, és nincs 5 ezer forintot meghaladó köztartozásod.

A DÁP jövője: új partnerek és fejlesztések a láthatáron
A DÁP jelentős előrelépést hoz a magyar ügyfél-azonosításban, megkönnyítve a belépést és ügyintézést számos szolgáltatónál. A csatlakozott partnerek listáját folyamatosan frissítve megtalálod a DÁP hivatalos oldalán. Itt szerepel például a Magyar Posta is, ugyanis az ÉnPostám online felület 2025. január 16. óta kizárólag Ügyfélkapu+ vagy a DÁP-app segítségével érhető el.
A telekommunikációs cégek közül a One, a Telekom és a Yettel is csatlakozott, így már az ő online ügyintéző felületeikre is beléphetsz a DÁP mobilalkalmazással, külön regisztráció és adategyeztetés nélkül.
Jelenleg is több mint 120 piaci szervezet dolgozik a bevezetésen, és valószínűleg a közeljövőben további szolgáltatók is csatlakoznak, például a Gránit Biztosítónál is folyamatban van a bevezetés.
Ráadásul a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően hamarosan lehetőség nyílik majd arra is, hogy a Digitális Állampolgár mobilalkalmazásban elérhető adataid automatikusan frissüljenek a bank nyilvántartásaiban. Így, ha változnak az adataid, például a lakcímed vagy a személyi igazolványod száma, azt nem kell majd külön bejelentened a bank felé, vagyis egy adminisztrációs teendővel kevesebb lesz.
2026-ban érkezik az eDokumentumkezelés, valamint az ePosta, amivel a közigazgatási szervekkel levelezhetsz, valamint az eFizetés, ami egy online fizetési megoldás lesz.