Az Otthon Start Fix 3%-os lakáshitelhez szükséges igazolásokat most már DÁP-on keresztül is beadhatod

money.hu
money.hu
Olvasási idő: 6 perc
Tippünk a témában:
Bankszámla váltás előtt mindenképp kalkulálj, hogy megtaláld a számodra legjobb számlacsomagot.

Egyre több pénzügyi szolgáltató csatlakozik a Digitális Állampolgárság Programhoz (DÁP), amely jelentősen leegyszerűsíti az online ügyintézést. A mobilalkalmazás segítségével már például az Otthon Start fix 3%-os lakáshitelhez szükséges dokumentumokat is papírmunka nélkül igényelheted és írhatod alá. Mutatjuk a részleteket.

A kormány 2024-ben indította el a Digitális Állampolgárság Programot (DÁP), hogy megkönnyítse az állampolgárok számára a mindennapi ügyintézést. Ennek részeként 2025. január közepétől megszűnt az egyfaktoros Ügyfélkapu-azonosítás, ami helyett már csak az emelt szintű, kétfaktoros Ügyfélkapu+ vagy a DÁP mobilalkalmazás használható.

A DÁP lényege, hogy biztonságosan, személyes megjelenés nélkül hitelesítheted magad, így számos ügyet egységesen, egyetlen online felületen intézhetsz el.

Egyre több bank és biztosító csatlakozik a DÁP-hoz

Számos piaci szolgáltatónak is kötelező csatlakoznia a DÁP-hoz a 2023. évi CIII. törvény értelmében, vagyis nemcsak a közigazgatáshoz kapcsolódó ügyek elintézése egyszerűsödik a jövőben.

Ez a lehetőség 2025. június 1. óta érhető el, és érinti a bankokat, biztosítókat, telekommunikációs cégeket és közműszolgáltatókat is.

A hazai bankok közül az OTP Bank, az MBH Bank és a MagNet Bank az elsők között vezették be a DÁP-azonosítást a digitális platformjaikon, köztük a netbankban is, de már több további biztosító és pénzügyi szolgáltató is csatlakozott a programhoz, köztük a Generali, a Signal Iduna, a Fundamenta-Lakáskassza, az NN Biztosító, az Alfa Biztosító, valamint a DÁP oldalán elérhető partnerkereső szerint az Union is. Bár ebben a listában nem szerepel, de a DÁP már a Gránit Banknál is elérhető.

Ha rendelkezel DÁP-regisztrációval, akkor a csatlakozott szolgáltatók esetében felhasználónév és jelszó megadása helyett elegendő a mobilalkalmazással beolvasnod egy QR-kódot a belépéshez, és már intézheted is az ügyeidet.

Regisztráció és beállítások: hogyan működik? 

Ahhoz, hogy használni tudd a szolgáltatást, először töltsd le a Digitális Állampolgár mobilalkalmazást, és regisztrálj. Ezt kétféleképpen teheted meg, attól függően, hogy milyen típusú személyazonosító igazolvánnyal rendelkezel.

  1. Ha 2021. június 23. után kiállított eSzemélyi igazolványod van, amit korábban aktiváltál (és tudod a PIN-kódot is), akkor a regisztrációt teljes egészében online is elvégezheted a mobilalkalmazáson keresztül. 
  2. Ha nincs eSzemélyid, vagy inkább a személyes ügyintézést választanád, akkor el kell látogatnod valamelyik kormányablakba a regisztráció elvégzéséhez (ehhez érdemes előre online időpontot foglalni).

A sikeres regisztráció után az alkalmazásban engedélyezd a QR-kódos belépést és az eAláírás funkciót. Az új belépési mód első használatakor még össze kell kapcsolnod a DÁP-profilodat az adott szolgáltató online rendszerével. Ez úgy történik, hogy egyszerre azonosítod magad a DÁP-app QR-kódos belépésével és a megszokott, felhasználónév-jelszó páros megadásával.

Ezt követően a rendszer eltárolja az adatokat, így a további belépésekhez már elég lesz kizárólag a DÁP-azonosítást használnod. Fontos, hogy a csatlakozott szolgáltatóknál a hagyományos bejelentkezési módok továbbra is elérhetők maradnak, vagyis szabadon dönthetsz, hogyan szeretnél belépni.

Fix 3%-os lakáshitel papírmunka nélkül

A banki ügyintézés hagyományosan sok papírmunkával jár, de a Digitális Állampolgár mobilalkalmazás ezt a folyamatot is jelentősen leegyszerűsíti. Az Otthon Start Fix 3%-os lakáshitel felvételekor több szükséges igazolást és dokumentumot közvetlenül az appból is elintézhetsz.

  • Lakcím és adóazonosító jel igazolása: az Adattárca funkcióval hiteles PDF-et hozhatsz létre a lakcímkártyád és az adóazonosítód adatairól, amit azonnal továbbíthatsz a bank felé.
  • Erkölcsi bizonyítvány igénylése: egyetlen koppintással igényelhetsz digitális erkölcsi bizonyítványt, amelyet akár 24 órán belül kiállítanak és megküldenek az elektronikus tárhelyedre.
  • TB-jogviszony-igazolás lekérése: 2025. szeptember második felétől a DÁP weboldalon közvetlenül is igényelhetsz TB-jogviszony-igazolást.
  • Köztartozás-mentesség és jövedelemigazolás: ezeket a NAV-nál személyesen vagy online is lehet igényelni – a DÁP alkalmazás segítségével egyszerűen és biztonságosan beléphetsz a felületre, külön felhasználónév és jelszó nélkül.
  • Dokumentumok aláírása tanúk nélkül: a mobilalkalmazás segítségével digitálisan aláírhatod a hitelfelvételhez szükséges dokumentumokat. Például a nyilatkozatot arról, hogy a hitelkérelem benyújtásakor és az elmúlt 10 évben nem volt belterületi ingatlanod, büntetlen előéletű vagy, és nincs 5 ezer forintot meghaladó köztartozásod.
nő a DÁP appon keresztül ügyeket intéz

A DÁP jövője: új partnerek és fejlesztések a láthatáron

A DÁP jelentős előrelépést hoz a magyar ügyfél-azonosításban, megkönnyítve a belépést és ügyintézést számos szolgáltatónál. A csatlakozott partnerek listáját folyamatosan frissítve megtalálod a DÁP hivatalos oldalán. Itt szerepel például a Magyar Posta is, ugyanis az ÉnPostám online felület 2025. január 16. óta kizárólag Ügyfélkapu+ vagy a DÁP-app segítségével érhető el.

A telekommunikációs cégek közül a One, a Telekom és a Yettel is csatlakozott, így már az ő online ügyintéző felületeikre is beléphetsz a DÁP mobilalkalmazással, külön regisztráció és adategyeztetés nélkül.

Jelenleg is több mint 120 piaci szervezet dolgozik a bevezetésen, és valószínűleg a közeljövőben további szolgáltatók is csatlakoznak, például a Gránit Biztosítónál is folyamatban van a bevezetés.

Ráadásul a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően hamarosan lehetőség nyílik majd arra is, hogy a Digitális Állampolgár mobilalkalmazásban elérhető adataid automatikusan frissüljenek a bank nyilvántartásaiban. Így, ha változnak az adataid, például a lakcímed vagy a személyi igazolványod száma, azt nem kell majd külön bejelentened a bank felé, vagyis egy adminisztrációs teendővel kevesebb lesz.

2026-ban érkezik az eDokumentumkezelés, valamint az ePosta, amivel a közigazgatási szervekkel levelezhetsz, valamint az eFizetés, ami egy online fizetési megoldás lesz.

chatsimple