Tipp: Bankszámla váltás előtt mindenképp kalkulálj, hogy megtaláld a számodra legjobb számlacsomagot.
Érkezik az állam mobilappja, amivel mindenhol azonosítani tudnak majd
A money.hu célja, hogy jól járj! Ezért ingyenesen és regisztráció nélkül összehasonlíthatod kalkulátorainkban a pénzügyi termékeket, és minden fontos tudást, tapasztalatot átadunk cikkeinkben. Szakértőink díjmentesen és személyre szabottan válaszolnak kérdéseidre, segítenek hitel vagy megtakarítás, befektetés témában is.
Szeptemberben indul a Digitális Állampolgárság Program (DÁP), ami egy olyan állami mobilalkalmazás, ami helyettesíti a személyi okmányaidat és az aláírásodat. Nemcsak közigazgatási ügyekben, hanem az élet legtöbb területén használhatod: netbanki belépésnél, autóvásárlásnál, lakáshitelnél, orvosnál, reptéren és még nagyon sok helyen.
Évek óta folynak az egyeztetések a Digitális Állampolgárság Programról (DÁP), és 2022 végén el is fogadta a kormány a programot, amely célja, hogy létrehozzon egy egységes digitális környezetet, ami segíti az állampolgárok és a kormányzat különböző szervei között a kommunikációt. A kormány azt ígéri, hogy
“olyan szolgáltatásokat alakítunk ki, amelyek teljes mértékben az állampolgárok igényein és elvárásain alapulnak. Digitális állampolgárként a jövőben a szolgáltatások igazodnak hozzád, és végre nem neked kell igazodnod az ügyintézéshez.”
Ennek megfelelően digitális állampolgárként nem kell majd különböző hivatalokba szaladgálnod, sem ugrálnod a honlapok között, hanem egy helyen intézheted majd el a legfontosabb ügyeket.
Mikortól válnak elérhetővé az egyes funkciók?
Az ígéret szerint kiemelten figyelnek majd a közérthetőségre, átalakítják az elektronikus ügyintézés logikáját, és életesemény-központú lesz.
Ez azt jelenti, hogy ha például gyermeked születik vagy megházasodsz, akkor az említett életesemény köré összegyűjtik az elintézendő ügyeket.
Amikor a piaci szereplők is belépnek a rendszerbe, akkor az életesemények köre is bővülhet, például egy egyetemista online elintézheti a diákhitel felvételét, de lakáshitel-felvétel, autóvásárlás, biztosításkötés is elintézhető lesz online. Az ügyek életesemény alapú kategorizálása 2025. június 1-jétől indul.
A fentiek mellett egységes lesz a megjelenése és a működése a digitális szolgáltatásoknak. Idén ősztől fokozatosan elérhetővé válnak mobilalkalmazáson keresztül az állami szolgáltatások és az okmányaid is. 2024. szeptembertől az e-közigazgatás csatlakozik a rendszerhez, valamint az eAzonosítás éles üzembe állítása a terv. Ezt követően októberben megkezdődik az eAzonosítás pilot-időszaka, 2025. július 1-től pedig már piaci szereplők is csatlakozhatnak a rendszerhez.
2025 harmadik negyedévétől bankok, közműszolgáltatók felületeire is bejelentkezhetsz az applikációval, és innentől elérhetővé válik a digitális aláírás náluk is. 2025 negyedik negyedévétől kerül be a gépjármű-adásvétel, az életkor igazolása és az okmányok digitális elérhetősége. 2026-ban érkezik az ePosta, amivel a közigazgatási szervekkel levelezhetsz, valamint az eFizetés, ami egy online fizetési megoldás lesz.
Így néz majd ki a hétköznapokban
A DÁP mobilalkalmazással a személyazonosság ugyanolyan hitelesen igazolható majd, mintha személyesen jelentél volna meg az adott hivatalban, és átestél volna az okmányellenőrzésen.
Laptopon és asztali számítógépen QR kód beolvasásával, mobilkészüléken a DÁP mobilalkalmazás segítségével egy gombnyomással igazolható a személyazonosság, ha:
- Ügyintézés során a magyarorszag.hu és egyéb állami oldalakra lépsz be.
- 2025. júniustól egyszerűbb ügyfélregisztrációt és belépési lehetőséget biztosít pénzintézetek, közművek, telekommunikációs cégek weboldalaihoz és applikációihoz.
Személyes intézkedéseknél az alábbi esetekben tudod majd igazolni a személyazonosságodat:
- Rendőri igazoltatás során.
- Dohányboltban, hogy betöltötted a 18. életévedet.
- Élelmiszerláncok automatizált kasszáinál a QR kód beolvasásával szintén igazolható, hogy betöltötted a 18. életévedet, és vásárolhatsz szeszesitalt.
- Bankfiókban, bankok telefonos ügyfélszolgálatánál is igazolhatod magad az alkalmazással.
Az eAzonosítás egyébként számos területen használható, például irodai beléptetésnél, orvosi rendelőben, gyógyszertárban, reptéren, éttermekben, szórakozóhelyeken, sporteseményeken, koncerteken, autóbérlés során, szállodai regisztrációnál, edzőteremben vagy akár valutavásárlásnál.
Bankot és biztosítót is érinti
A bankoknak és biztosítóknak is kötelező lesz az eAzonosítás bevezetése, ez azonban nem jelenti azt, hogy az eddigi azonosítási formákat nem használhatják. A DÁP tv. 80. § (4) bekezdése értelmében a bankok, biztosítók az “azonos funkciót betöltő szolgáltatás mellett vagy helyett” lesznek kötelesek az eAzonosítás és eAláírás keretszolgáltatásokat biztosítani. Vagyis a jelenleg használt auditált elektronikus hírközlő eszközök által használt azonosítási technológiák a jövőben is velünk maradnak.
Mintha kézzel írtad volna alá
A minősített DÁP eAláírással létrehozott dokumentum teljes bizonyító erejű magánokiratnak minősül, melyet az Európai Unió minden tagállama elfogad. Így például gépjármű-vásárláskor az adásvételi szerződés online is megköthető a közhiteles eAláírás segítségével. De az is nagy könnyebbséget jelent majd a hétköznapkban, hogy közműcégekkel kötött szerződéshez nem lesz szükség nyomtatott dokumentumra.
A szerződés laptopon és asztali számítógépen QR kód beolvasásával, mobilkészüléken a DÁP mobilalkalmazás segítségével egy gombnyomással aláírható lesz úgy, hogy közben nem szakad meg az ügyintézési folyamat.
DÁP mobilapp aktiválásának menete
A Digitális Állampolgárság Programra idén május 21-e óta lehet regisztrálni, és már a DÁP mobilalkalmazást is le lehet tölteni, de egyelőre csak tesztverzió fut, a funkciókat szeptemberben élesítik.
Ahhoz, hogy digitális állampolgár lehess, le kell töltened a DÁP mobilalkalmazást. A telepítés után a rendszer ellenőrzi, hogy megfelelő-e a telefonod az alkalmazás használatához. Ha igen, engedélyezned kell a biometrikus azonosítást, az értesítéseket és a kamera használatát.
A fent olvasható célok után egy kissé kiábrándító, hogy az alkalmazás letöltése után el kell menni egy kormányablakba, ahol egy ügyintéző ellenőrzi a személyazonosságodat, és felkerülsz egy várólistára. Egyébként hamarosan online regisztráció is elérhető lesz. Egyelőre azonban be kell sétálni egy kormányablakba a telefonoddal (és a már rátelepített DÁP alkalmazással) és a személyazonosító igazolványoddal vagy jogosítványodda, útleveleddel. Azt is kiemelik a program honlapján, hogy ügyelj arra, hogy a kormányablakba történő látogatásod alkalmával legyen mobilinterneted.
Ha a fentieket megtetted, érkezik majd egy értesítés a telefonra, hogy aktiválhatod a digitális állampolgárságodat. Ha aktiváltad (szeptembertől), elérheted a funkciókat. Fontos azonban, hogy
ne töröld le az alkalmazást, mert ha mégis, újra kell regisztrálnod és ehhez ismét el kell látogatnod egy kormányablakba.