Bankkártyás visszaélés áldozata lettél? Ilyen kártérítési lehetőségeid vannak

Kaszás Gábor
Olvasási idő: 4 perc

Tipp: Bankszámla váltás előtt mindenképp kalkulálj, hogy megtaláld a számodra legjobb számlacsomagot.

A money.hu célja, hogy jól járj! Ezért ingyenesen és regisztráció nélkül összehasonlíthatod kalkulátorainkban a pénzügyi termékeket, és minden fontos tudást, tapasztalatot átadunk cikkeinkben. Szakértőink díjmentesen és személyre szabottan válaszolnak kérdéseidre, segítenek hitel vagy megtakarítás, befektetés témában is.

Mit jelent a bankkártyás visszaélés?

Manapság már kényelmesen fizethetsz szinte bárhol anélkül, hogy készpénzt kellene magadnál tartani. Elég egy bankkártya és egy érintéssel rendezheted a számlát a boltokban, vagy rendelhetsz interneten keresztül a kártyaadatok megadásával. A csalók változatos módszereket fejlesztettek ki, amikkel igyekeznek megszerezni bankkártyaadataidat, és leemelni a számládról lehetőleg az összes pénzt. Jó hír, hogy tudsz védekezni ellene, korábbi cikkünkben összeszedtük neked, hogy milyen eszközökkel. Most pedig azt is megmutatjuk, hogy mi a teendőd, ha mégis csalás áldozata lettél, és hogyan kaphatod vissza a pénzed.

Visszaélés áldozata lettem, mit tegyek, hogy megtérítsék a károm?

Amint észrevetted a csalást, azonnal hívd fel a bankot, és tiltasd le a kártyád, ezzel megakadályozhatod, hogy az illetéktelenek további pénzösszeget emeljenek le a számládról.

Amennyiben sikeresen letiltottad a kártyát, akkor jöhet a kárfelmérés, vagyis, hogy mennyi pénzt emeltek le a számládról. Ha sikerült azonosítani a hiányzó összeget, akkor ismét fel kell hívnod a banki ügyintézőt, aki elmondja, hogyan tudsz panaszt tenni.

A bank értesítése mellett rendőrségi büntető-feljelentést is tegyél ismeretlen tettes ellen. Ezzel ugyanis segíted a rendőrség munkáját a bankkártyás csalások visszaszorításában.

Hogyan járnak el a bankok?

Azt követően, hogy bejelentetted a csalást, egy vizsgálat veszi kezdetét, amelyben a bank felméri, hogy teljes egészében visszakapod azt a pénzt, amit illetéktelenek leemeltek róla, vagy pedig te is felelős vagy a történtekért, és ezért részben vagy egészben te viseled a kárt.

Amikor bejelented, hogy csalás áldozata lettél, a bank általában nem akadékoskodik, hanem már a vizsgálat lezárása előtt visszautalja a leemelt összeget. Azonban fontos kiemelni, hogy ez még nem véglegesen a te pénzed, mert a pénzintézet fenntartja a jogot, hogy utólag visszaigényeljen valamennyi összeget, ha a vizsgálat során bebizonyosodik a te felelősséged is a történtekben. 

Ha a csalók a letiltást követően is ritkítják a bankszámládat, akkor azért már a pénzintézet viseli a felelősséget. Mivel azonban a bankok csúcstechnológiás informatikai rendszerekkel rendelkeznek, nagy biztonsággal szűrik ki a kétes ügyfeleket, és pontosan látják, hogy azonnal jelezted bankkártyád illetéktelenek általi használatát. Ha ez így történik, akkor a jóhiszeműen fognak hozzád állni. Hiszen a bank alapvető érdeke, hogy ne terjedjen el, hogy csalók terepe is lehet az általa nyújtott szolgáltatás, hiszen az igencsak nagy presztízsveszteséggel jár számára.

Általánosságban egyébként a kártyacsalások által elszenvedett veszteségek több mint felét a bankok állják.

Milyen esetekben nem jár kártérítés?

A jogszabályok szerint a bankkártyás csalásokban érintett kár csak akkor terhelhető a bankkártya tulajdonosra, ha bebizonyosodik, hogy súlyosan gondatlanul járt el adatai védelmében.

Míg korábban az volt a jellemző, hogy sokan a bankkártyájukra, vagy az a mellé helyezett kis papírra jegyzetelték fel PIN-kódjukat, ma már gyakoribbak azok az esetek, amikor valaki önként adja meg adatait a csalóknak az interneten vagy egy telefonhívás során maga hagyja jóvá a tranzakciót.

Ezekben az esetekben – ha a vizsgálat során is bebizonyosodik a gondatlanság – nem jár a kártérítés.

Összegzés

A bankkártya csalások száma sajnos évről évre növekszik, mivel a digitális technológiák új lehetőségeket biztosítanak a csalók számára. A legfontosabb teendőd, ha visszaélést tapasztalsz, hogy azonnal jelezd a banknak, hiszen csak akkor számíthatsz bármilyen kártérítésre. A legtöbb esetben viszonylag rövid időn belül visszakapod a pénzed, kivéve persze ha a banki vizsgálat során bebizonyosodik, hogy gondatlanul jártál el, amit azonban megfelelő körültekintéssel és néhány alapszabály betartásával könnyen elkerülhetsz.

chatsimple