A magyar autóflotta életkora csúcsot döntött tavaly, az autók átlagos életkora meghaladta a 15 évet. A bizonytalanabbá vált gazdasági helyzet, az ellátási gondok miatt lassan érkező és alaposan megdráguló új autók, a felpörgő infláció és az egyre drágább hitelek miatt a vásárlást elhalasztó vevők mind-mind azt mutatják, hogy egyhamar nem lesz vége a járműpark öregedésének.
15 év - ennyi volt 2021-ben a magyarországi utakon futó személyautók átlagéletkora, ami rekordot jelent a KSH 2002 óta vezetett adatsorában. Persze nem volt ez mindig így. Húsz évvel ezelőtt a 12 év alatti autók népesítették be az utakat. Az átlagéletkor a kétezres évek közepén folyamatosan csökkent, 2007-ben 10,3 éves értékkel érte el a legkedvezőbb szintet. Mindez döntően annak volt köszönhető, hogy a 2000-es évek közepén felfutott az új autó értékesítés – 2003 és 2007 között minden évben meghaladta a 200 ezret a forgalomba helyezett új gépjárművek száma – a csúcsot 2005 jelentette, amikor csak személygépkocsiból 200 ezernél többet helyeztek forgalomba. Másik oldalról nézve, ez volt az az időszak, amikor csúcsra jártak a (devizalapú) autólízingek, a 2008-as válság emiatt is ütött nagyobbat az autópiacon, s dobta vissza az új autó értékesítést. Ennek köszönhetően azóta egyre öregszik az autópark:
- 2012-ben lépte át a 12 éves határt,
- 2015-ben 13,7 évnél jártak a magyar kocsik,
- 2020-at 14,7 éves korral zárták,
- majd jött a 2021-es 15 éves rekordérték.
Árak, autók, évek
Az öregedés több tényezőnek köszönhető. A Totalcar autós szaklap szerzői szerint ez egyrészt a korosodás ellenére is egyre kényelmesebb, biztonságosabb és hosszab megbízhatóan üzemelő járműveknek köszönhető, ám a másik vélemény valósabb lehet: eszerint
a nyugatról behozott használt autók dömpingje okozza a teljes géppark öregedését.
Való igaz, a statisztikák szerint az importált autók közel kétharmadának életkora haladja meg a tíz évet.
Nem segíti a kedvező változást az sem, hogy az új autók piaca a fékre lépett a járvány után. Az okok tortájából szeletet hasítanak ki maguknak az ellátási gondok, köztük a chiphiány miatt kialakuló gyártási anomáliák és így a kínálat hihetetlen beszűkülése. Ma már nem ritka, hogy egy új gépjárműre 12-15 hónapot is kell várni – hasonló átfutásra talán csak szüleink-nagyszüleink emlékeznek.
De negatív hatással volt a keresletre a vásárlók óvatossága is.
A pandémia alatt a bizonytalanság okozta visszafogott költésekbe, s a home office világ kiépülésébe nem igazán kellett egy olyan nagy beruházás, mint a gépkocsi vásárlás - főleg nem hitelből.
(Persze sokan a veszélyesnek ítélt tömegközlekedés helyett épp ekkor váltottak saját járműre, de a visszafogó hatások nagyobbak voltak.)
A harmadik pont az öregedés mellett az autók drágulása volt. Az új kocsik árai a magasabb keresletnek köszönhetően drasztikusan emelkedtek, ami a hosszú várakozás mellett már közel sem tette vonzóvá az új autók vásárlását. Az árakra az egyre komolyabb infláció még rá is tett egy lapáttal.
A használt kocsik ára is az egekben
A fentiek okán aligha lepődhettünk meg, hogy a vevők érdeklődése egyre inkább a használt járművek felé fordult. Ez persze mára ismét eddig még nem látott helyzetet hozott: ma egy viszonylag fiatal használt autót többért tud eladni a tulajdonosa, mint amennyiért 2-3 éve megvásárolta...
A Covid válság előtt, 2019-ben még viszonylag jól szerepelt a magyar autópiac, több mint 157 ezer új autó talált gazdára, ami 16 százalékos növekedésnek felelt meg éves szinten. Aztán jött 2020 tavaszán a járvány, amely visszaesést hozott. 2020-ban 128 ezer autó kelt el, ez 19 százalékos piacszűkülést jelentett. 2021-ben kevesebb mint 122 ezer kocsi ment az utakra, ez újabb 5 százalékos mínusznak felelt meg.
Másik csapás
A jövőre nézve nem túl szívderítő az sem, hogy az infláció stabilan velünk marad. Ez pedig alaposan beszűkíti a potenciális piacot. Az emberek számos esetben találnak majd más helyet arra, hogy elköltsék pénzüket. Ha pedig ez nem lenne elég, akkor ott van komoly visszafogó tényezőként a finanszírozás alapos megdrágulása. A jegybank kamatemelései tavaly ősszel még csak a lakáshiteleknél éreztették hatásukat, ám azóta már a gépjármű hiteleknél és az autók vásárlásában az elmúlt években egyre komolyabb szerepet kapó személyi hiteleknél is komoly változások történtek. A jegybank hivatalos statisztikái szerint tavaly márciusban az ügyfeleknek egy 72 hónapos, 6 éves futamidővel bíró, végig fix autóhitel átlagos kamata 9,62 százalék volt, decemberben ugyanezért a kölcsönért átlagosan 11,26 százalékot kellett fizetni.
A személyi hitelek esetében tavaly októberben a legjobb adósok 5 évre végig fix konstrukcióban 6,95 százalékos kamaton kaphattak 5 millió forintot, ma a legjobb ajánlat 9,4 százalékról szól. A törlesztőrészlet összege 6 százalékkal, 98,9 ezer forintról 104,8 ezer forintra nőtt.
Fontos az összehasonlítás
Azonban nem árt tudni, hogy a banki ajánlatok bankonként komoly mértékben eltérhetnek, ráadásul az átlagos adós nem top-kamaton kap kölcsönt. A bankok versenyét ezért érdemes a saját javunkra fordítani. A money.hu kalkulátorában a fent már említett 9,4 százalékos kamat mellett található 18 százalékos kamaton futó ajánlat is. Ebben az esetben a havi törlesztőrészlet már 127 ezer forint. Aki tehát nem kellő figyelemmel választ, az öt év alatt a fenti két példából kiindulva, a legdrágább lehetőséget választva akár 1,3 millió forinttal is többet költhet a kölcsönére, mint az, aki utánanéz a lehetőségeknek.
Borítókép: Getty Images
Segítünk megtalálni a legjobb személyi kölcsönt! Tégy próbára minket! Használd kalkulátorunkat a banki ajánlatok összehasonlításához. Szolgáltatásunk teljeskörű, független és díjmentes.