Dráma zajlik az autópiacon, ez a finanszírozóknak is fáj

Nagy László Nándor
Nagy László Nándor
Olvasási idő: 7 perc

Miközben kis túlzással verekednek a vevők egy-egy új autó slusszkulcsáért, figyelmeztető lehet, hogy az ügyfelek egy részének már túl drága az új autó, ráadásul a kamatok emelkedése is sokakat távol tart az új autóktól és a lízingpiactól. A használt autó piacon a személyi hitelek jelentik a fő finanszírozási forrást, ám a kamatok drágulása ott is szomorúbb évet hozhat 2022-ben.

Kevesebb szerződés, drágább eszközök

Az elmúlt évben a Magyar Lízingszövetség tagvállalatai 726,1 milliárd forint értékben nyújtottak  finanszírozást partnereiknek, ami 1029,3 milliárd forint értékű eszköz megvásárlását tette lehetővé az ügyfeleknek. Önmagában szép teljesítménynek lehetne beállítani az eredményt, hiszen a növekedés 14 százalékos a 2020-as évhez képest, ám 2 százalékkal elmarad a 2019-es évi 742 milliárdtól. 

Ugyanakkor az igazság az, hogy a tavalyi év messze nem volt olyan sikere, mint az előző évek: a lízingcégek szolgáltatásait kevesebben vették igénybe, mint az előző években. Tavaly összesen 82 ezer szerződést kötöttek az ügyfelekkel a lízingcégek, egy évvel korábban 83 ezer, 2019-ben pedig 99 ezer ügyletben voltak érintettek.

Vagyis az összegben kimutatott jobb eredmény kizárólag annak köszönhető, hogy egy-egy lízingtárgy ára számottevően emelkedett az elmúlt évben.

A lakosság alig lízingelt tavaly

Az adatok ráadásul azt is megmutatják, hogy leginkább a gépjárművet vásárló magánszemély ügyfelek tűntek el.

A magánszemélyek új autókra kötött lízingszerződéseinek szerződésszáma 27 százalékkal, 9 ezerre esett a 2020-as 12 ezerhez képest, s lényegében felére a 2019-es 18 ezerről. 

Persze, ebben a visszaesésben a döntő ok az, hogy nem igazán lehetett tavaly új autót vásárolni a piacon. A koronavírus járvány után az ellátási láncok szétszakadtak, aminek hatalmas chiphiány lett az eredménye. Mindezt tetézte az is, hogy az új, szigorúbb környezetvédelmi normák alkalmazása miatt számos autógyártónak olyan mértékű technológiaváltásra volt szüksége, amely nem ment csak a gyártás időszakos leállításával. 

Az eredmény az lett, hogy hiánycikk lett az új autó, ami pedig megérkezett, az iszonyatosan megdrágult. Magyarországon mindezt tetézte a gyenge forint okozta árhatás. 

Hihetetlen történetek, mennyire kapkodnak az elérhető kocsikért

Azon kevés autó esetében, amelyeket le tudtak szállítani a gyártók, érdekes kettősség volt megfigyelhető. Egyrészt a gyártók a kevesebb alkatrészt általában a gyártók tudatosan a magasabb értékű, komolyabb felszereltségű autókba építették be, amelyek vásárlóközönsége kevésbé volt árérzékeny, s az igényei kielégítéséért azonnal magasabb összeget volt hajlandó kifizetni. Az mindennapossá vált a magyar szalonokban, hogy a vevők a kiállítótérben álló autókra licitáltak,

volt rá példa, hogy a szerelők, értékesítők által egyébként használt autókat mosták, takarították ki mindennap és tolták be a szalonba, hogy legyen bemutató gépjármű az érdeklődőknek. 

Arra is volt példa, hogy a vevő megalkudott egy autóra, ám mire fél órával később visszatért a papírokkal, addigra ott volt egy új érdeklődő, aki hajlandó volt 1 millió forintos bánatpénzt fizetni azért, ha lemond a ritka kincsnek számító új kocsiról a második vevő számára….

Másoknak ez így már túl drága buli

Ebben a piaci környezetben a lízingcégek szolgáltatásaira nem igazán volt szükség, hiszen ezek, a nem árérzékeny vevők eddig is jellemzően készpénzes vevők voltak. A finanszírozóknak fontos ügyfelek egy részét ugyanakkor az elmúlt hónapokban már elrettenti a hihetetlen magas ár, az autó  leszállításának  nagyon távoli, akár 6 hónapos határideje, s a már most is magas, a várakozás ideje alatt ráadásul még feljebb emelkedő hitelkamat. Nincsenek pontos adatok, de becslések szerint

a potenciális vevők mintegy 10 százaléka ma már eláll végül a szerződéstől a feltételeket számbavéve.

Persze, a hiány miatt továbbra is sokan állnak a helyükre…

Öt évvel esett vissza a piac

A fentiek alapján aligha lepődhetünk meg azon, hogy a lakossági lízing finanszírozás mindössze 34 milliárd forint volt tavaly, ami 16 százalékos elmaradás 2020-hoz és 40 százalékos visszaesés az 51 milliárdos 2019-es szinthez képest. A lakossági gépjármű lízingpiac így lényegében a 2017-es szintre esett vissza. 

Használt autó: lízing helyett személyi kölcsön

A lízingcégeknek nem hoz sok üzletet az sem, hogy az új autók piacán tapasztalható hiány miatt az érdeklődés a használt autók felé fordult, s a kereslet akkora, hogy a használt autók árai már az új gépjárművekével vetekednek. Bár Magyarországon évente 900 ezer használtautó cserél gazdát, ez nem igazán a lízing célpiaca. Egyrészt a fenti kocsik jelentékeny része, nagyjából 140 ezer autó a külföldről érkező használt kocsi, amelyek jó része egyéni megrendelésre érkezik, s ami ennél is nagyobb gond, hogy döntő részben olyan koros jármű, amelyet már nem lehet lízingelni. E téren kicsit javít a helyzeten, hogy például Németországban a szigorúbb környezetvédelmi normák miatt a 3-5 éves dízel gépjárműveket sem érdemes tartani, s alaposan megnőtt az ilyen kocsik exportja, ám ettől még tény, hogy a magyar autópark átlagéletkora egy évtized alatt 10-11 évről 14,7 évre öregedett.

A lízing jellemzően olyan finanszírozás, ahol a finanszírozó az eladó (vagy legalább bizományos) telephelyén van jelen ajánlataival. A lízingcégek direkt megkeresése, két magánszemély közötti ügyletbe történő bekapcsolódásuk nem igazán jellemző a személyautó finanszírozásban. Mindez azt hozza magával, hogy a használt autó finanszírozásban a lízingcégek maximum 5 százalékos piaci részt tudnak kihasítani maguknak. Azoknak az autósoknak, akiknek hitel kell a használt kocsi vásárláshoz, azoknak jellemzően a személyi kölcsön a megoldás: a banktól megigényelt összegből minden további nélkül lehet fizetni az eladónak vagy az autót külföldről behozó „importőrnek”. A felújítási munkákra adott állami támogatás és az ahhoz kapcsolódó kedvezményes hitel megjelenésével egyébként a (használt) gépjármű-finanszírozás lett az egyik legfontosabb hitelcél a személyi kölcsönöknél. A nagy kérdés az, hogy az itt is elindult kamatemelés milyen hatással lesz a használt kocsi megvásárlásában gondolkodó vevőkre. 

Fájdalmas év jön idén is a lízingpiacra

Miután a gépjármű finanszírozás továbbra is a lízingpiac több, mint feléért fele, s ezen a téren a következő hónapok sem hoznak számottevően új helyzetet, aligha véletlen, hogy a lízingcégek nem optimisták. A készlethiány és a finanszírozás drágulása miatt most úgy vélekednek, hogy a szerződések ötöde tűnhet el idén a piacról. Miután azonban az autók drágulásának a készlethiányos, ráadásul az inflációs időszakban nehéz lenne megálljt parancsolni, az ugyanakkor simán „benne” van a pakliban, hogy a sokkal kevesebb szerződés ellenére sem csökken majd a lízingcégek által ügyfelek autóinak megvásárlására adott összeg.

Borítókép: Getty Images

Segítünk megtalálni a legjobb személyi kölcsönt! Tégy próbára minket! Használd kalkulátorunkat a banki ajánlatok összehasonlításához. Szolgáltatásunk teljeskörű, független és díjmentes.

chatsimple