A körültekintő utazónak ma már nem kérdés, hogy köt utasbiztosítást. A csomag részleteit azonban érdemes alaposan áttanulmányozni a biztosítás megkötése előtt, ugyanis nem minden biztosító fizet, ha késik a repülőgép, illetve az is eltérő, hogy az említett esetben melyik mennyit fizet.
Az elmúlt hetekben egymást érték a hírek arról, hogy órákat késnek a repülőgépek, a múlt heti informatikai leállás pedig kimondottan földhöz vágta a légitársaságokat. A nyaralási szezon egyébként is az év egyik legforgalmasabb időszaka utazás szempontjából, ezt a repülőjáratok számának gyarapodása mellett az utasbiztosítások számán is tetten érhető. Éppen ezért az egyre szaporodó járatkésések és lemondások miatt érdemes külön figyelmet szentelni utasbiztosítás kötésénél arra, hogy a csomag tartalmazzon kártérítést a fenti esetekre is.
A Netrisk által közölt adatok szerint idén júniusban közel 28 ezer utasbiztosítást kötöttek, 7 százalékkal többet, mint egy évvel korábban, az utasbiztosítások átlagdíja 11.800 forint volt, amely lényegében megegyezik 2023 azonos hónapjával. A legtöbben Horvátországba, illetve Olaszországba utaztak utasbiztosítással, előbbi 14, utóbbi 18 százalékot tett ki az összes biztosítást tekintve. A foci-Európa-bajnokság is hatással volt az utazásokra, és így a biztosítási piacra is. Ez áll annak hátterében, hogy Németország volt az említett hónapban a harmadik legnépszerűbb úti cél, és a biztosítások 13 százalékát tette ki, míg korábban csak 5 százalékos aránnyal volt jelen.
Többen választották idén a repülős utazásokat is, amelyek esetében az akár 10-20 órás járatkésések miatt még fontosabbá vált, hogy alapos utánajárás előzze meg az utasbiztosítás megkötését. Érdemes arról is előre tájékozódni, hogy hány órás késés esetén ad kártérítést az adott biztosító. Tekintve, hogy a tavalyi 43 százalékról 38 százalékra csökkent az autós nyaralások részesedése, míg a repülősöké 43 százalékról 48-ra nőtt, illetve a tengerparti üdülések 56 százalékára, a városnézős kirándulásoknak pedig a 62 százalékára repülővel mennek a magyar utazók, így egyre fontosabb része a biztosításnak a járatkésések miatti kártérítés.
Az EU is elvárja a kártérítés fizetését
A kártalanítás összege függ a késés időtartamától és az utazás hosszától is. Az Európai Unió szabályai szerint az utasok kártérítésre jogosultak, ha legalább 3 órás késéssel érkeznek meg az úti céljukhoz, vagy ha törölték a járatot. A kártérítést a megtett távolság függvényében 250-600 euró lehet, ami jelen árfolyamon körülbelül 98 és 236 ezer forint közötti összeget jelent. 250 euró jár 1500 kilométeres út alatt, afelett az EU-n belül 400 euró a kártérítés, az Unión kívül 3500 kilométer felett 600 eurót fizetnek.
Ha két órát vagy annál többet késik a járat, abban az esetben a légitársaságnak ellátási kötelezettsége van, például frissítőket és ételt kell biztosítani az utasok számára, vagy bizonyos esetekben akár szállodai elhelyezést is.
Csak akkor nem köteles kártérítést fizetni, ha rendkívüli körülmények okozzák a késést, de a repülőgép műszaki hibája vagy a munkavállalóink sztrájkja nem tartozik ezek az okok közé.
Az uniós szabály szerint járattörlés esetén az utasok választhatnak, hogy a jegyár visszatérítését kérik, vagy átfoglalást, vagy esetleg az indulási repülőtérre való visszatérést is választhatják. Nem jár a kártérítés abban az esetben, ha a légitársaság legalább 14 nappal a menetrend szerinti indulás előtt tájékoztatta az utast a járattörlésről, illetve ha olyan rendkívüli körülmények miatt törlik a járatot, amelyeket észszerű intézkedésekkel nem lehet elhárítani.
A kártérítést nem fizeti ki automatikusan a légitársaság, az erre vonatkozó igényt neked kell benyújtanod.
Az utasbiztosítás is fizet járatkéséskor, de nem mind
Egyre több utasbiztosítás tartalmazza a fenti esetek kártérítését, de nem mindegyik, és a biztosítók által fizetett összegben is jelentős eltérések lehetnek. Vannak biztosítótársaságok, amelyek már 4 órás késés esetében is kártérítést fizetnek az utasoknak, míg mások csak 6-12 óra késés esetében. Ezek miatt is fontos, hogy az utasbiztosítás megkötése előtt tájékozódj a piacon elérhető termékekről, és érdemes összehasonlítani az egyes csomagok tartalmát is.
A járatkéséssel és járattörléssel kapcsolatos kártérítést, ahogy azt írtuk is, a légitársaságnak kell megfizetnie, ami nem automatikus, hanem neked kell kérvényezned. Az utasbiztosítás az emiatt keletkezett extra költségek megtérítésére szolgál, és a biztonság kedvéért érdemes a blokkot vagy a számlát minden vásárláskor eltenni.
Általános érvényű elv, hogy a biztosítások csak addig érvényesek, ameddig az utas kötötte, vagyis ha a járatkésés miatt csúszik egy napot az utazás, például hétfőig szól a biztosítás, de a késés miatt csak kedd hajnalra ér haza az utas, akkor keddre is rendelkeznie kell biztosítással.
A bankkártyák mellé is járhat utasbiztosítás, ebben leginkább a prémium bankkártyák jeleskednek. Hogy melyik mellé milyen utasbiztosítás jár, azt külön cikkben mutattuk be:
A prémium bankkártyákhoz kapcsolt utasbiztosítások járatkésés esetén az alábbi térítéseket fizetik:
- CIB Mastercard Gold & Visa Inspire Platinum: 6 órán túli külföldi járatkésés esetén 50.000 forint
- Erste Mastercard Gold: 6 órán túli járatkésésnél 20.000 forint
- Erste Mastercard World Gold: 6 órán túli járatkésésnél 100.000 forint
- Gránit Platinum Mastercard & World Elite Metal: 6 óra késés után 100 euró (~39.000 Ft), majd további 6 óránként 50 euró (~19.600 Ft)
- K&H Mastercard Arany: 4 órán túli utazási késedelemnél 40.000 forint
- MBH Mastercard Gold & Mastercard Platinum: járatkésésnél nem, csak 6 órát meghaladó poggyászkésés esetén fizet 10.000 forintot, 12 óra felett 50 ezret
- MBH Platinum Metal & Mastercard World Elite & World Elite Metal: poggyász késéséért 30, illetve 100 ezer forint
- OTP Mastercard Prémium: nincs
- Raiffeisen Mastercard Gold & Visa Gold: 4 órán túli járatkésés esetén 150.000 forint
- UniCredit Mastercard Arany: 6 órán túli járatkésésnél 40, illetve 60 ezer forint
Legalább a legfontosabb kockázatok legyenek benne az utasbiztosításban
Az utasbiztosítás megkötésekor fontos, hogy az alapkockázatokra terjedjen ki az általad kiválasztott konstrukció, és ezen felül tartalmazzon olyan kiegészítőket, amik az adott utazás során pluszban lényegesek lehetnek számodra az általad kiválasztott nyaralóhelyen. Mindenki másképpen nyaral, egy tengerparton pihenős nyaralás során kevesebb kockázatnak vagy kitéve, mint az, aki extrém sportokat is szeretne kipróbálni a nyaralása alatt.
A legtöbb utasbiztosítás fedezetet nyújt az olyan alapvető kockázati esetekre, mint amikor betegség vagy baleset miatt sürgősségi orvosi ellátást kell igénybe venned, balesetből eredendően haláleset vagy maradandó egészségkárosodás (rokkantság) következik be. Alap kockázatnak számít a hazaszállítás költsége, a poggyászbiztosítás vagy a jogvédelem, felelősségbiztosítás. Repülővel utazásnál pedig a légi katasztrófákra is ki kell terjedjen az általad kiválasztott csomag. Ezeken felül viszont nagyon eltérő lehet, hogy mit tartalmaznak a biztosítók ajánlatai, illetve a biztosítók több utasbiztosítási csomagot is kínálnak (eltérő árakon), hogy kiválaszthasd a számodra fontosnak vélt elemeket.
Budapest is reagált a légi közlekedés problémáira
Az utóbbi időben megszaporodott járatkésések és törlések miatt Budapest Főváros Kormányhivatala tájékoztatást adott ki arról, milyen jogok illetik meg az utasokat, ha a járatukat törlik, vagy annak indulása jelentősen, legalább 2 órát késik, függetlenül a késés vagy törlés okától.
Eszerint az utasokat járattörlés esetén megilleti:
- a vételár visszatérítése, ha nem tudnak elutazni, vagy átfoglalás a legközelebbi járatra, esetleg egy olyan későbbi járatra, amely az utasnak is megfelel.
- Átfoglalás esetén a légitársaságnak a várakozási idővel észszerű arányban ételt és frissítőket kell biztosítania, valamint ha egy vagy több éjszakás ott-tartózkodás szükséges, gondoskodnia kell az utas szállásáról, illetve a szállásra és onnan vissza a repülőtérre történő transzferről.
- Az utasok a repülőút hosszától függően 250, 400 vagy 600 eurós kártalanításra is jogosultak lehetnek.
- Jelentős indulási késés esetén a légitársaságokat ellátási kötelezettség terheli: ha a gép indulása több mint 5 órát késik, akkor a légitársaságnak fel kell ajánlania a repülőjegy árának visszatérítését.
A kormányhivatal felhívja az utasok figyelmét arra, hogy amennyiben az ellátási és segítségnyújtási kötelezettségnek adott esetben a légitársaság nem tud eleget tenni, akkor minden, a várakozás miatt felmerült költésükről kérjenek számlát, és a számlával igazolt költségeik megtérítését kérjék a légitársaságtól.
Amennyiben a légitársaság az utasok megkeresésére nem válaszol vagy elutasító választ ad, a fogyasztóvédelmi hatósághoz lehet fordulni.
A járattörlésekből és késésekből adódó kellemetlenségek gyakran nem kerülhetők el, de jelentősen tompíthatók, ha egy jól megválasztott utasbiztosítási csomag kellő kárpótlást nyújt.