Tippek a németektől, hogy miként spórolhatunk infláció idején

Kreivich Orsolya
Kreivich Orsolya
Olvasási idő: 3 perc

Egyre inkább jellemző a takarékoskodás a kiskereskedelemben Németországban, amióta Oroszország háborút indított Ukrajna ellen - mutatta ki egy hétfőn ismertetett felmérés.

A kölni székhelyű ECC kiskereskedelmi kutatóintézet adatai szerint az ukrajnai háború és számos termék gyorsan emelkedő ára néhány hét alatt sokak vásárlási szokásait változtatta meg Németországban - írja az MTI. A változás abban áll, hogy

  • az emberek óvatosabban költenek
  • és igyekeznek visszafogni fogyasztásukat,
  • gyakrabban vásárolnak a diszkontokban,
  • kerülik a márkás, drága termékeket
  • és jobban odafigyelnek az akciós ajánlatokra.

A fogyasztók csaknem kétharmada, 64 százaléka szeretne többet spórolni a közeljövőben a vásárlás során - mutatták ki a kutatásban, amelyben azt is vizsgálták, hogy milyen megoldások, stratégiák jellemzők.

Mindenki az akciókat keresi

Az első számú takarékossági intézkedés az árak összehasonlítása és a több akciós vásárlás. A felmérés szerint a fogyasztók nagy többsége, 61 százaléka a korábbinál jobban figyel az árakra, és gyakrabban él az akciós ajánlatokkal.

"Az emberek kreatívak és találnak megoldásokat a megszokott színvonal fenntartására a költségek ugrásszerű növekedése nélkül, így például ismét igyekeznek nem túl sokat vásárolni, hogy semmit se kelljen kidobni" - magyarázta a felmérés adatait Robert Kecskes, a GfK piackutató társaság kiskereskedelmi szakértője az ARD országos közszolgálati televízió hírportálján közölt összeállításban.

A második fő takarékoskodási módszer a lemondás a drágább, márkás termékekről. Az ECC felmérése szerint

majdnem minden második német fogyasztó - 48 százalék - gyakrabban választ a kiskereskedelmi láncok olcsóbb, sajátmárkás termékei közül.

A hármas számú takarékossági intézkedés a vásárlás a diszkont áruházakban a szupermarketek és a szaküzletek helyett. Ezt mutatják a GfK adatai is, amelyek szerint a diszkontok piaci részesedése hosszú idő után ismét növekedik.

Kevesebb ruhát és műszaki cikket vesznek

A spórolás negyedik jellemző módja a fogyasztás visszafogása. Az ECC felmérése szerint az ukrajnai háború miatt különösen a bútorvásárlásokat halasztották el, és a válaszadók egyharmada a divat és az elektronika területén is tartózkodik az új beszerzésektől. Azonban ez a jelenség várhatóan az élelmiszer-kiskereskedelmet sem kerüli el - véli a GfK szakértője, aki szerint

meglehet, hogy az emberek a drágulás miatt ritkábban esznek majd húst, vagy egy kanállal kevesebb kávéport tesznek a szűrőbe.

Az utóbbi hetek fejleményéi sok fogyasztót "sokkolnak", hiszen azt remélték, hogy a koronavírus-világjárvány után minden visszatér a normális kerékvágásba, de "jött a háború, és vele együtt a tehetetlenség érzése" - mondta Robert Kecskes, hozzátéve, hogy mindez felerősíti az emberek  aggodalmait, félelmeit, ami világosan látszik a fogyasztói magatartásban.

Borítókép: Getty Images

Ez is érdekelhet