Átutalás rossz bankszámlaszámra: mit tehetsz, ha tévesen adtad meg a számlaszámot?

Richter Ádám
Richter Ádám
Olvasási idő: 7 perc

Tipp: Bankszámla váltás előtt mindenképp kalkulálj, hogy megtaláld a számodra legjobb számlacsomagot.

A money.hu célja, hogy jól járj! Ezért ingyenesen és regisztráció nélkül összehasonlíthatod kalkulátorainkban a pénzügyi termékeket, és minden fontos tudást, tapasztalatot átadunk cikkeinkben. Szakértőink díjmentesen és személyre szabottan válaszolnak kérdéseidre, segítenek hitel vagy megtakarítás, befektetés témában is.

Ma már 20 millió forint is 5 másodpercen belül odaér a címzetthez, ezért jogos félelem lehet, hogy esetleg tévesen adtad meg a bankszámlaszámot, és nem annak utaltad át a pénzt, akinek szeretted volna. De mit lehet ilyenkor tenni? Visszavonható az átutalás? Nézzük, milyen lehetőségeid vannak, ha tévedésből rossz számlaszámra utaltad a pénzt!

Nem létező számlaszám

A bankszámlaszám nem 2×8 vagy 3×8 darab véletlenszerű számból áll, hanem jelentésük van: a számcsoportok több mindent azonosítanak.

Miből áll a bankszámlaszám?

  • az első három szám a bank kódja, amivel a bankot lehet beazonosítani,
  • a következő négy számjegy a fiókazonosító (a központi fióké vagy annak a bankfióknak a kódja, ahol nyitottad a számlát),
  • a 8. számjegy az ellenőrző számjegy.

Ezt az első nyolc számjegyet fiókkódnak nevezi az MNB, amit egy hitelesítő táblában vezet.

  • a második és harmadik nyolcas számjegycsoport felépítése bankonként eltérő logikát követ.

Ezek sem véletlenszerűek, hanem tartalmazzák az ügyfélkódot és a számla típusát (például folyószámla, értékpapírszámla, devizaszámla stb.) A 16. és 24. helyen ez esetben is egy-egy ellenőrző számjegy található.

Az IBAN, vagyis a nemzetközi bankszámlaszám felépítése ugyanez, csak a 3×8 számjegy előtt van további négy karakter: a kétbetűs országkód (pl. HU) és két ellenőrző szám.

Ha elírod a bankszámlaszámot, és olyan számsor jön ki, ami nem létező – sőt az ellenőrző számjegyek hibája miatt lehet, hogy soha nem is létezhet –, akkor a rendszer jelezni fogja, hogy tévesen adtad meg számlaszámot, javítsd ki. Ilyenkor nincs gond, mert a hibára felhívják a figyelmed, és amúgy sem tudod a pénzt elküldeni.

Megszűnt számlaszám

Előfordulhat, hogy a megadott számlaszám megfelel a formai kritériumoknak, mivel egykor létező bankszámlára mutat, de a mögötte lévő számla időközben megszűnt. Ilyenkor sincs nagy baj, a rendszer szintén visszautasítja az átutalást, így a pénzed el sem utalják.

Téves utalás

Probléma olyankor van, ha létező bankszámlaszámra utalod a pénzt, csak nem annak, akinek szeretted volna. Az átutalás visszavonása amiatt sem lehetséges, mert az azonnali utalás miatt 5 másodpercen belül odaér a pénz.

Ha mégsem azonnali utalás révén érkezik a pénz, mert nem netbankon vagy mobilbankon keresztül, 20 millió forintnál többet, külföldre vagy nem forintban utalsz, akkor lehet esélyed az utalás visszavonására, amennyiben azonnal jelzed a banknak a tévedést. Ha nem sietsz, akkor ebben az esetben is odaérhet a pénz egy-két órán belül, kivéve, ha pénteken 17 óra után utaltál.

Ha az utalás átment, és ismered az illetőt – például mert véletlen a korábban használt számlaszámok közül választottál ki egyet –, akkor viszonylag könnyű dolgod van: szólnod kell neki, hogy tévedés történt, és hogy küldje vissza a pénzt.

Ha nem tudod, kinek a számlaszámára utaltál tévesen, akkor először is a bankodat értesítsd, bár azt tudnod kell, hogy a bank nem vállal felelősséget azért, ha rosszul adtad meg a számlaszámot. Abban azonban segíthetnek, hogy megnézzék, melyik bankhoz küldted el az átutalást, és felvehetik a kapcsolatot a címzett bankjával.

A kedvezményezett, aki tévesen kapta meg a pénzt, értesítést kap a banktól, hogy téves utalásról van szó, és megkérik, hogy utalja vissza a pénzt neked. Kötelezni azonban nem tudják erre az illetőt, így végrehajtást sem fognak kérni a pénzed miatt. Emiatt az adott személy jóindulatán múlik, hogy eleget tesz-e a banki felszólításnak és visszautalja-e a pénzt, vagy megtartja magának.

rossz téves bankszámlaszám miatt panaszt tesz a hölgy telefonon a bankjánál

Ha nem utalja vissza a pénzt, akkor sincs minden veszve, de ebben az esetben peres útra kell terelni az ügyet, hogy visszakaphasd az elutalt összeget. A törvény szerint a pénz jogtalan megtartása bűncselekmény, az ilyen eset jogalap nélküli gazdagodásnak, jogtalan elsajátításnak, illetve sikkasztásnak számít, így jogosan követelheted a pénzed, amit fizetési meghagyással vagy polgári peres eljárással szerezhetsz vissza.

Ha nem természetes személynek, hanem cégnek vagy szervezetnek utaltál véletlen, akkor jó eséllyel ők maguktól visszautalják a pénzed, akár azonnal, mivel a teljesítés nélkül befolyó tételekkel nem tudnak mit kezdeni.

Hogyan kerüld el a bankszámlaszám téves megadását?

Akkor a legkönnyebb hibásan beírni a bankszámlaszámot, ha kézzel írod be mind a 16-24 számjegyet. Mivel hosszú számsorról van szó, a számok leolvasásakor könnyű elcsúszni, és elütések is előfordulhatnak. Ha ezt a módot választod, akkor többször ellenőrizd le, hogy a megadott bankszámlaszám egyezik-e azzal, amit alapul vettél.

Segíthet a hibák elkerülésében, ha nem te írod be a számokat, hanem kimásolod a teljes számlaszámot, és beilleszted a netbank vagy a mobilbank megfelelő mezőjébe. Ilyenkor arra figyelj, hogy a teljes számlaszámot jelöld ki másolás előtt, bár a rendszer úgyis jelezni fogja, ha a megadott számlaszám túl rövid.

A számlaszám azonban nem minden esetben másolható, például mert papíron van. A mobilbanki alkalmazások egy része azonban lehetővé teszi, hogy beolvasd a számlaszámot a telefonod kamerájának segítségével, amit aztán a számfelismerő algoritmus azonosít. Itt is lehetnek hibák: előfordulhat, hogy az alkalmazás rosszul ismer fel bizonyos számokat, ezért mindig ellenőrizd le, hogy helyes-e a beolvasott bankszámlaszám.

Alternatív megoldásként QR-kódot is be lehet olvasni a kamerával vagy a telefon galériájából kiválasztott kép alapján, ám ehhez előtte QR-kód generálására van szükség, ami bankszámlaszámoknál nem mondható általánosnak.

Utalás másodlagos azonosítóra

2020. március óta másodlagos azonosító alapján is lehet pénzt utalni, ami azt jelenti, hogy a bankszámlaszám helyett megadható a kedvezményezett telefonszáma, e-mail címe, adóazonosító jele (magánszemélyeknél) vagy adószáma (vállalkozásoknál). Ilyenkor még a címzett nevét sem kell ismerni. A másodlagos azonosítókat is el lehet rontani, de lehet, hogy egy telefonszám kimásolása kevesebb hibalehetőséget rejt, mint ha a bankszámlaszámot kellene kézzel beírnod.

Fontos azonban, hogy csak akkor tudsz másodlagos azonosító alapján utalni, ha azt a kedvezményezett regisztrálta korábban a bankjánál. Ha olyan másodlagos azonosítóra utalnál, amit még senki nem regisztrált a bankjánál, akkor az utalás sikertelen lesz.

Ha létező, de téves másodlagos azonosítóra utalsz, akkor a helyzet hasonló, mint a fentebb ismertetett téves bankszámlaszám esetében: a tévedést jelezni kell a banknak, és bízni kell az illető jóindulatában.

A bankszámlaszámhoz regisztrált másodlagos számlaazonosítót egyébként évente meg kell erősíteni a számlavezető bank felhívására. A másodlagos azonosító rögzítésének költsége lehet, ha a bankfiókban teszed ezt meg, de netbankon és mobilbankon keresztül általában ingyenes.

A másodlagos azonosítókat egyelőre nem sokan használják: a GIRO Zrt. adatai szerint az utalások 0,06 százalékát teljesítik ilyen módon, leginkább az e-mail cím megadásával.