Idén meghúzzuk a nadrágszíjat, és visszafogjuk költéseinket a Fekete Péntek alatt. Több termék iránt is megnőtt a kereslet, és a tavalyi – kiszállításokat érintő – csalódások után kevesebben fognak online rendelni. A banki verseny miatt úgy érezhetjük, a hiteleknél is Black Friday van.

A tavalyi 40 ezer forintos átlagköltés után idén valamivel kevesebbet,

átlagosan 34 ezer forintot tervez költeni a magyar vásárló a Black Friday időszak során

– derül ki aLogiNet és a Reacty Digital közös, reprezentatív felméréséből.

A kutatás szerint a kevesebb költés minden bizonnyal a pandémia hosszútávú hatásainak köszönhető, ami annak fényében meglepő, hogy a tavalyi évben még sokkal több volt a bizonytalanság, miközben idén a gazdaság már határozottan jobban muzsikál.

Idén inkább az áruházba megyünk a tavalyi online malőrök után

Nézzük meg közelebbről a hazai lakosság vásárlási szokásait.

A megkérdezettek 51 százaléka azt mondja, hogy az idei Fekete Péteket kihagyja, nem tervez vásárolni, 49 százalék azonban idén is nekivág az áruházaknak. A 18-79 éves korosztály vásárlási terveiből kiderül, hogy:

  • 9 százalék csak offline, tehát áruházakban vásárol,
  • 25 százalék online és offline is vásárolni fog,
  • 15 százalék pedig kizárólag online fogja beszerezni a kívánt terméket.
Forrás: Reacty Digital

A kutatásból kiderül, hogy a csak online vásárlók aránya 19-ről 15 százalékra csökkent, ugyanis nagymértékben növekedtek a szállítási díjak, ezen felül tavaly meglehetősen sokan csalódtak a kiszállítások miatt (nem vagy csak késve érkezett meg az áru; törött vagy hibás termék érkezett). Míg 2019 ben csak a vevők 20 százaléka, addig 2020-ban már a 30 százalék számolt be a fenti problémák valamelyikéről.

Fúrógépre, mosószerre és hűtőgépre koncentrálunk

Úgy tűnik, idén barkácsolni kíván a lakosság, tekintve, hogy a felmérés szerint a barkács- és kerti eszközök iránt érdeklődő emberek száma 17 százalékkal nőtt. Felpöröghet a háztartási- és vegyiáruk iránti kereslet, akár 14 százalékkal is emelkedhet azok száma, akik a Black Friday alatt kedvezményesen szeretnének takarítószereket, öblítőket, bútorápoló szereket venni. Tovább gyarapodhat az egyébként is mindig a legnépszerűbb kategóriának számító háztartási gépek iránt érdeklődők száma, a kutatás szerint 8 százalékkal többen szeretnének most hozzájutni például a porszívóhoz, mosogatógéphez, vagy kenyérpirítóhoz.

Forrás: Reacty Digital

Nem változott viszont a random, vagyis impulzusvásárlók száma,

a megkérdezettek 13 százaléka nyilatkozott úgy, hogy ha meglát egy óriási akciót, akkor is vásárol, ha éppen semmi szüksége az adott termékre.

A hiteleknél is Black Friday van

Hitelt persze nem lehet, főleg nem érdemes impulzusvásárlásként felvenni, ám az idei Black Friday időszak slágerterméke lehet a személyi hitel. Itt ugyan nincsenek 20-30-50 százalékos kedvezmények, ám jól látható, hogy

a személyi hitel ma bizonyosan olcsóbb kamat mellett érhető el, mint amilyen kamatok mellett közvetlenül a karácsonyi bevásárlás előtt hitelt tudunk felvenni.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint akkora a verseny a személyi hitel piacon a bankok között, hogy miközben a lakáshitelek napról-napra drágulnak, addig a személyi hitelek esetében szeptemberben alacsonyabb kamat mellett lehetett eladósodni, mint májusban – noha az MNB addigra már több, mint 1 százalékkal drágította az alapkamatot. 

A helyzet annyiban tényleg a Black Fridayhoz hasonló akciós időszakot idézi, hogy néhány hét múlva a személyi kölcsönök esetében sem lesz elkerülhető a kamatemelés. Ha azt nézzük, hogy a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint 2021 októberében a fogyasztói árak átlagosan 6,5 százalékkal voltak magasabbak az egy évvel korábbinál, s az elemzők szerint novemberben ennél is magasabb, 7 százalékot meghaladó lesz az infláció, akkor lehet igazából értékelni, hogy

a legjobb banki személyi hitel ajánlatok ma 7 százalék alatt vannak.

A nagy kérdés tehát, hogy a személyi kölcsönöknél milyen hosszú lesz a Black Friday időszak – ne feledjük, az is Hungaricum, hogy nálunk jószerivel egész novemberben tartják akcióikat a kereskedők – és reméljük, így tesznek a bankok is.

Borítókép: Getty Images