Több banknál is tulajdonosváltás várható, a bankok régi ügyfelei elbizonytalanodhatnak, mi is történik ilyenkor. A jó hír: ha elfogadjuk a váltást, semmit nem kell csinálnunk, automatikusan az új bank ügyfelei leszünk. A rossz hír: a hiteleinket az új banknak is törlesztenünk kell.

Az elmúlt hetekben derült ki, hogy a MagNet Bank megvásárolja az osztrák Hypo-Bank Burgenland AG-től magyarországi leánybankját, a Sopron Bank Burgenland Zrt.-t. A héten pedig az orosz Sberbank jelentette be, hogy eladja A Sberbank Europe bankcsoport eladja több közép- és kelet-európai leányvállalatát, köztük a magyarországit is.  A vevő itt egy bankcsoport, amelynek a szerb AIK Banka a.d. Beograd, a szlovén Gorenjska Banka d.d., Kranj, valamint a ciprusi Agri Europe Cyprus Ltd nevű pénzügyi társaság a tagja. Hogy az érintettek miként fogják vezetni az újonnan megszerzett érdekeltségeket, ma még nem tudni.

Biztonságban van a pénz, s a hiteleket is fizetni kell

Sokakban felmerül a kérdés, hogy ez mit is jelent az eladósorba került bankok ügyfelei számára. Mi lesz a betétjeikkel, kell-e fizetni a hiteleiket?

Amit rögtön az elején fontos tisztázni, az eladás nem jelent csődöt, így mindenkinek a pénze biztonságban van és az adásvétel után marad is. A másik oldalon pedig el kell szomorítani az adósokat: a hiteleket továbbra is rendben kell fizetni – igaz, ez bankcsőd esetén is így van.

Mi is történik ilyenkor?

Az eladó és vevő közötti megállapodás alapján az adásvétellel az érintett bank ügyfelei új pénzintézethez kerülnek, állományátruházás történik.

A tranzakcióhoz a Magyar Nemzeti Bank (MNB) és a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) engedélye kell. Előbbi azt vizsgálja, hogy az átvevő bank megfelel-e azoknak a feltételeknek, amelyek egy bank működéséhez itthon szükséges. Előfordulhat, hogy egy bank már jó ideje működik itthon, de az MNB kockázatot lát abban, hogy a bank az új ügyfelekkel kibővült méretével is képes lesz-e szabályszerűen működni, megfelelő-e például a tőkehelyzete, stb. A Gazdasági Versenyhivatal azt vizsgálja, hogy a bankvásárlással nem tesz-e szert a vevő olyan domináns szerepre az adott, esetünkben a bankpiacon, amely gátolná a szabad versenyt.

Új bankhoz kerülünk

Az eladás után az eredeti bankkal kötött szerződés az átruházás időpontját követően úgy él tovább, hogy az ügyfél a vevő ügyfele lesz. Ehhez nem kell az ügyfél beleegyezését kérni. Nincs arra mód ilyenkor, hogy az eladó pénzintézet ügyfelei maradjunk.

Előzetesen értesítenek

A jogszabályok szerint a szerződés átruházásáról a betétes ügyfeleket az állomány átruházás időpontja előtt legalább 60, a hitellel bíró ügyfeleket legalább 30 nappal írásban, postai úton kell tájékoztatni. Ezt lehet, hogy már az új bank fogja megtenni – a jogszabály lehetőséget ad arra, hogy  az eladó bank az előkészületi szakaszban már ügyféladatokat adjon ét a vevő részére. Ez biztosítja, hogy az átvevő már az átvétel napjától a szerződés szerinti szolgáltatásokat nyújtsa új ügyfeleinek is.

Nem kell elfogadni az új bankot, de ez költséges lehet

Az ügyfélnek joga van eldönteni, hogy az új bankban is ügyfél akar-e maradni. Amennyiben úgy dönt, hogy nem kívánja megszüntetni szerződését, az átruházást megelőzően semmi teendője nincs. Bankvásárláskor szerencsére, a bankszámlaszámnak sem kell feltétlenül megváltoznia.

Ha nem szeretnénk az új bankhoz kerülni, az átvétel megtörténtéig írásban, díj,-, költség,- és egyéb fizetési kötelezettség nélkül bármilyen szerződést felmondhatunk. Fontos tudni, hogy hitelszerződés felmondásakor a teljes tartozás egy összegben esedékessé válik, amelyet a szerződés szerinti felmondási idő – maximum 90 nap – végéig meg kell fizetni – immár az új banknak. Ez az idő egyébként elég arra, hogy körülnézzünk a piacon és nekikezdjünk egy hitelcserének. Ha a rendelkezésre álló idő alatt nem történik meg a teljes hitel visszafizetése, a bank a szerződést nem szünteti meg.

A régi feltételek egy ideig még biztos élnek

Az állomány átruházása után a szerződésekre az új bank kondíciói és üzletszabályzatai lesznek érvényesek. Ugyanakkor az átruházás időpontjában élő lekötött betéteket a vevő változatlan kondíciókkal kezeli tovább a lekötési idő végéig.

 Ha a korábbi banknál meglévő eredeti kondíciók változnának, arról az új banknak az átruházásról szóló értesítéssel egyidejűleg tájékoztatni kell az ügyfelet. Kikötés ugyanakkor, hogy az esetleg szükségessé váló módosítások egyoldalú módosításnak számítanak, így azok a kamat, a díj és a költség tekintetében az ügyfélre nem lehetnek hátrányosabbak.

Lehet, hogy új fiókba kell járnunk

Az új tulajdonos dönthet úgy, hogy a megvásárolt bank egyes egységeit nem nyitja ki többet. Ekkor azonban az adott fiókban számlát vezető ügyfeleket tájékoztatni kell, hogy pénzügyeiket melyik fiók kezeli a továbbiakban.

A korábbi banknál leadott ügyfélnyilatkozatok az új bankhoz kerülnek – például az ingyenes készpénzfelvételi nyilatkozatok – így érvényben maradnak. A régi banktól kapott bankkártyák érvényessége a kártyán lévő lejárati időig megmarad – persze, a vevő dönthet a bankkártyák soron kívüli lecseréléséről. Ennek költségét ugyanakkor nem terhelheti az ügyfélre.

A bankszámlákhoz beállított szolgáltatások tovább élnek. Ha ebben valamilyen változás lenne, arról az új banknak előzetesen tájékoztatást kell nyújtania.

Panaszra van lehetőség

Előfordulhat, hogy az állományátruházás után úgy gondoljuk, hogy a számlaegyenlegünk nem stimmel, vagy épp a hiteltartozásunkban vélünk hibát felfedezni. Ebben az esetben panaszt kell benyújtanunk új bankunkhoz, amelyben kérhetjük, hogy bocsássák rendelkezésünkre a korábbi bankunk által megküldött egyenleg igazolást. Végső soron az MNB mellett működő Pénzügyi Békéltető Testületnél kereshetjük igazunkat.

Borítókép: Getty Images