A magatartási kódex olyan — a piaci önszabályozás keretében létrehozott — megállapodás, amely valamely kereskedelmi gyakorlat vagy tevékenységi ágazat vonatkozásában követendő magatartási szabályokat határoz meg azon vállalkozások számára, amelyek a kódexet magukra nézve kötelezőnek ismerik el.
A banki magatartási kódex fő célja a bizalom visszaállítása a pénzintézetek és az ügyfelek között. A kódexet 2009. szeptember 16-án 13 hitelintézet írta alá, azóta több, mint 100 pénzügyi intézmény csatlakozott.
A kódexet a Magyar Bankszövetség alkotta meg, ebben az ügyfelekkel és egyéb partnerekkel szembeni magatartások alapelveit fekteték le. A Kódex nem szabályozza közvetlenül a pénzügyi intézmények által alkalmazott kereskedelmi gyakorlatot. A Kódexben lefektetett elvek tovább kívánják erősíteni az elégedett fogyasztókért folytatott piaci versenyt, a pénzügyi szolgáltatások minőségét és a teljes pénzügyi szféra jó hírnevének megőrzését. A Kódex hatálya a Bankszövetség tagjaira és a tagok által végzett minden tevékenységre kiterjed.