Így próbálják a csalók elvenni a pénzünket

Nagy László Nándor
Nagy László Nándor
Olvasási idő: 10 perc

A korábbi években inkább a zsebtolvajoktól, manapság inkább a bankkártya csalóktól retteghetünk a karácsonyi bevásárlások idején. A Rendőrség és a Magyar Bankszövetség szerint ugyanakkor odafigyeléssel megelőzhető, hogy a kibertérben fussunk a pénzünk után.

Ezüstérmesek vagyunk a legkevesebb csalásban

Az Európai Központi bank statisztikája szerint Magyarországon a pandémiás időszakban drasztikusan megemelkedő számú és értékű elektronikus fizetés ellenére Európán belül a második legkevesebb bankkártyás visszaélés történt az idei első félévben.

Azonban a kiberbűnözők az idén is megpróbálják majd kihasználni az ünnepi időszakot, és igyekeznek megkárosítani az óvatlan vásárlókat – hívta fel a figyelmet Sütő Ágnes, a Magyar Bankszövetség elektronikus csatornákért felelős főtitkár-helyettese a Bankszövetség és a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézet közös tájékoztatóján. 

Hamis webshopok kínálnak „árut”

Továbbra is gyakori átverési módszer a csak erre a célra létrehozott, hamis webshopokon történő vásárlásösztönzés, a vissza nem térő ajánlatok aktív hirdetése. A megbízhatatlan honlapokon hirdetett a termékek árát a csalók előre kérik, végül sosem kapjuk meg az árut.

Sok esetben a közzöségi portálokon futó hirdetések is ilyen oldalakra visznek. 

Az ilyen visszaélési kísérleteket a Bankszövetség szakembere szerint meg lehet előzni, ha megbízható, ismert oldalakon vásárolunk, hiszen itt a vásárlót védő mechanizmusok jól működnek, illetve ha nem dőlünk be az irreális áru, vissza nem térő ajánlatoknak. 

Nézzünk utána a webáruháznak

Ha egy számunkra még új webáruházban vásárolnánk, érdemes előtte megnézni az internetes kommenteket, ügyfélvisszajelzéseket az online kereskedővel kapcsolatban – tanácsolta Sütő Ágnes. A hazai fogyasztóvédelem is igyekszik segíteni, a hatóságok által problémásnak ítélt webshopok listáját a http://jogsertowebaruhazak.kormany.hu/ oldalon lehet megnézni. Fontos ugyanakkor, hogy az Innovációs és Technológiai Minisztérium által kezelt gyűjtemény nem teljes, hiszen naponta új és új átverős honlapok nyílnak. 

Nem árut veszel, előfizetsz egy sorsolásra

Az utóbbi időben nagymértékben elszaporodtak az olyan termékhirdetések, ahol a hirdetők elektronikai cikkeket kínálnak eladásra drasztikusan csökkentett, akár csak pár száz forintos áron.

Ezekhez általában neves magyar elektronikai cikkeket forgalmazó cégek nevét és logóját használják fel, melyhez természetesen a cégek nem járultak hozzá.

Ezek a hirdetések megtévesztők, mivel a kártyás fizetés nem a termék megvásárlására irányul, hanem ez egy regisztrációs tranzakció, amivel a kártyabirtokos egy nyereményjátékra regisztrál, melynek során megnyerhető a kínált termék. 

Az ilyen hirdetéseket messziről kerüljük el...
...és az ilyeneket is!

Kéthetente, havonta vesznek le pénzt a számláról

Sütő Ágnes szerint a legnagyobb gond az, hogy a leírásban apró betűvel ez látszik is az ajánlat alatt, ám az emberek ezt nem olvassák el.  A szolgáltatásnak havi díja van, így a következő hónapban esedékes díjat automatikusan fogják terhelni a kártyabirtokos számláján. Sőt, olyan esettel is találkoztak már a bankok, ahol 14 naponta terhelik meg az ügyfelek előzetesen megadott kártyaadataival a számlát a csalók. 

A Bankszövetség főtitkár-helyettese ezzel kapcsolatban arra hívta fel a figygelmet, hogy

abban az esetben, ha az ügyfél a regisztrációval elfogadja a „vásárlás” feltételeit, melynek része a regisztrációs és havi díj felszámítása, a tranzakciókra vonatkozóan utólagos bankkártya reklamációra nincs lehetőség.

Ha ilyet tapasztalunk, azonnal értesítsük bankunk telefonos ügyfélszolgálatát és tegyünk rendőrségi feljelentést is a megtévesztő honlap üzemeltetői ellen. 

AdatHALLászat – nem a bankod hív!

Nem szorosan a karácsonyi vásárlásokkal van összefüggésben, de a a megnövekedett kártyás fizetési tranzakciók idején felpörögnek a szakemberek által AdatHALLászat névre keresztelt, teljesen újszerű telefonos visszaélések is. A rendőrség és a bankok tapasztalatai szerint már 11 pénzintézet ügyfeleit érte már ilyen támadás. 

Ilyen esetben a csalók különféle bankok nevében telefonálnak, és azt állítják, hogy a számlatulajdonos bankkártyájával gyanús, online tranzakciót akartak végrehajtani, ezért az ügyfélnek azonnal intézkednie kell a kártya blokkolásáról – hívta fel a figyelmet Simon Edina Tünde, a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézet szóvivője. A gondot az jelenti, hogy a csalók sok esetben hívó félként az érintett bank nevét jelenítik meg a kijelzőn, sőt a hívószámot is manipulálni tudják, hogy az úgy tűnjön, bankunk hivatalos számáról érkezik a hívás.

Ebből tudhatod, hogy csaló van a túloldalon

A Bankszövetség szakértői számos olyan hasznos tanácsot osztott meg, amely alapján pillanatok alatt leleplezhető a csalás.

  • Legyen gyanús számunkra, ha olyan bank nevében hívnak, ahol nincs bankszámlánk! Az elkövetőknek ugyanis nincs információja arról, hogy hol van számlánk, jellemzően találomra hívják az embereket. 
  • Ne higgyük el, hogy az ál ügyintéző át tud kapcsolni másik bank telefonos ügyfélszolgálatára vagy a rendőrséghez!
  • Bár a korábbi adathalász email rossz, hibás nyelvezetéhez képest az AdatHALLászatos csalásoknál már bizony komoly fejlődés tapasztalható, ám a csaló telefonhívások esetén többször akcentussal, nem teljesen pontos magyarsággal beszélő ál ügyintézők jelentkeznek. Legyen ez is gyanús!
  • Legyen különösen óvatos mindenki, ha telefonon sürgetik és azonnali lépést várnak tőle - a csalók jellemzően így késztetik meggondolatlan cselekvésre. A valódi banki ügyintéző ugyanis egy gyanús tranzakció észlelésekor a banki rendszerekben látja az érintett ügyfél alapadatait, nincs szüksége rá, hogy az ügyféltől ezekre rákérdezzen. 
  • A bankok esetleg a személyes azonosításhoz kérnek néhány személyes adatot (születési hely, dátum, anyja neve), de ezekkel nem lehet az internetbankunkba belépni. Azonnal gyanakodjunk, ha valaki banki ügyintézőként bemutatkozva a bankkártyánkon szereplő adatok bediktálását kéri. Ezekkel az adatokkal a bank rendelkezik, nem kéri semmilyen körülmények között ezek bemondását. 
  • Ne dőljön be senki, ha arra kérik, hogy a számla védelme érdekében kérnek a számlához tartozó belépési adatokat, kódokat, PIN kódokat. A bankok sosem kérik, hogy a sípszó elhangzása utána diktálja be a bankkártyája adatait, azonosítóját, egyszer használatos SMS-ben kapott vagy online banki jelszavát és PIN-kódját. ezeket az információkat soha ne adjuk ki a kezünkből! 
  • Az állítólagos csalás kivédésére az álbankárunk sokszor esetben azt kéri, hogy töltsünk le valamilyen programot. Fontos hangsúlyozni, hogy a bankok nem kérik sem e-mailen, sem sms-ben küldött link alapján, hogy töltsünk le egy programot. A banki applikációik a hivatalos alkalmazás áruházakban érhetőek el. Ráadásul szerződni szükséges hozzájuk, nem két kattintással érhetőek el. A mobiltelefonon történő banki ügyintézéshez kizárólag a bankunk mobilbanki applikációja szükséges, amiben a bank logója mindig szerepel. Belépni pedig, mindig biztonságos módon, erős ügyfélhitelesítéssel lehet, ám ehhez nem kell új programot letölteni a banki applikáción túl, épp ezért annak se dőljünk be, hogy az „ügyintéző” azt kéri, azért töltsünk le új programot, hogy el tudjuk végezni a kétfaktoros hitelesítést, amivel fokozhatjuk a biztonságot.  Épp ezért, ha kérnek rá, akkor se telepítsünk ismeretlen forrásból származó programot. Különösen veszélyes az Anydesk, Teamviewer programok telepítése, ugyanis ezekkel az adatainkhoz teljes hozzáférést adnak távoli eléréssel egy átverés esetén a csalóknak. 
  • Ugyancsak egyértelmű a csalás veszélye akkor, amikor az állítólagos csalás elkerülése érdekében a hívó egy számlaszámot diktál be, majd arra kér, hogy ide utaljuk az összeget, amíg a csalókat leleplezik. A bankunk soha nem kéri a számlánkon lévő pénz áthelyezését egy másik számlára biztonsági okokból. 
  • NE hagyja jóvá mobilbanki alkalmazásában az ismeretlen kártyás vásárlásokat, amennyiben azt nem Ön hajtotta végre! Ismeretlen tranzakció észlelésekor azonnal hívja a banki ügyfélszolgálatot – még akkor is, ha ez csak kisösszegű – néhány dollár vagy euró összegű tranzakció.

Hogy buktasd le a csalókat?

Nagyon könnyű módja az ilyen jellegű csalások kiszűrésének az, ha ilyen hívás beérkezése után megköszönjük a hívást és ezt követően mi hívjuk vissza bankunk hivatalos ügyfélszolgálatát. Természetesen ott nem tudnak semmilyen ilyen jellegű megkeresésről az esetek többségében. 

Lépre csalhatóak a csalók azzal is, ha visszakérdezünk az eredeti hívásban, hogy a telefonos bankárunk sorolja fel az utolsó három bankkártyás tranzakciók részleteit.

Ha valóban a bankunkból keresnének, ezeket az ügyintéző látná, ám a csalók biztosan nem ismerik. 

Abban az esetben ha adathallászatot tapasztalunk, azonnal értesítsük bankunk telefonos ügyfélszolgálatát. Ha esetleg kiadtuk az adatainkat is, tegyünk hatósági feljelentést.

Azzonal elviszik a pénzt

A rendőrség szerint komoly problémát jelent, hogy az elkövetők a megtévesztést követően nagyon hamar, akár órákon belül továbbutalják, vagy felveszik a csalásban érintett összeget, így azok megtérülésére lényegében nincs lehetőség. Herédi István rendőr százados, a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozóiroda Kiberbűnözés Elleni Főosztály kiemelt főnyomozója szerint fontos, hogy az ügyfelek akkor is jelezzék a visszaélés gyanúját, ha őket közvetlenül nem is érte kár – mert mások ettől még pórul járhatnak. A bankok és a rendőrség mellett a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) által üzemeltetett internet hotline felületen is bárki bejelentést tehet adathalászat gyanúja esetén (http://nmhh.hu/internethotline/). A rendőrség tudomására jutott csalási kísérletekről a police.hu oldalon lehet folyamatos naprakész információkat kapni.

Borítókép: Getty Images

Ahány ember, annyi féle fizetési szokás. Eltérő fizetési szokásokhoz pedig eltérő bankszámla dukál - azért, hogy csak olyan szolgáltatásokért fizess, amire szükséged van. Érdemes tehát összehasonlítani az ajánlatokat. Kalkulálj és válaszd egyszerűen a számodra legjobb bankszámlát!

Ez is érdekelhet