Jelentősen nőtt az utóbbi években az autók száma Magyarországon, a parkolóhely-kínálat pedig egyre szűkösebb, ami megdobta a garázsárakat.
Az autóboom, a járvány miatt slágerterületté vált agglomerációba költözők miatt jelentősen emelkedésben vannak a garázsárak, különösen a fővárosban - derül ki az ingatlan.com legújabb elemzéséből, amely több mint 50 ezer hirdetés adatainak feldolgozásával mutatja be a garázspiac elmúlt éveit és a mostani helyzetet.
Több az autó, helyből is több kell
Magyarországon az utóbbi években fokozatosan nőtt a személyautók száma. 2017-ben még 3,47 milliót tartottak nyilván, 2020-ban már 3,92 milliót, ami bő 10 százalékos növekedésnek felel meg, tavaly pedig a becslések szerint meghaladta a 4 milliót. A bővülés miatt már eleve több hely kell az autóknak főleg a nagyobb városokban, ám a járványhoz köthető lakáspiaci hatás is megjelent a garázspiacon.
Balogh László, az ingatlan.com vezető gazdasági szakértője elmondta: “Megugrott a kereslet az nagyvárosok agglomerációiban lévő lakóingatlanok iránt. A fővárosi agglomerációban például az eladásra kínált lakások és házak átlagos négyzetméterára idén februárban 597 ezer forint, ami éves szinten 24 százalékos drágulás jelent a járvány előtti időszakhoz képest. 2019 és 2017 első hónapjaihoz viszonyítva pedig 69 és 150 százalékos áremelkedésnek felel meg. Nemcsak a budapesti vonzáskörzet, hanem a megyeszékhelyek többségének agglomerációja is felértékelődött.” Hozzátette: “Az agglomerációs településekre költözők jelentős része a munkája miatt ingázik, ez pedig az amúgy is egyre borsosabb árú garázsok iránti keresletet tovább élénkítette.”
Mennyi most egy garázs?
Rövid és hosszabb távon is jelentős áremelkedést mutatnak a garázsok.
A fővárosban idén februárban az eladásra kínált garázsok átlagára 5,3 millió forintot tett ki.
Ez az egy évvel korábbit 9 százalékkal haladja meg. 2019 és 2017 februárjával összevetve azonban jóval látványosabb, 30 és 121 százalékos az áremelkedés. A fővároson belül több városrész van, ahol mindössze néhány garázs van a kínálatban, ilyen például az I. vagy éppen a XII. kerület. Az V. kerületben viszont egyetlen eladó garázs sem volt az elmúlt másfél évben.
A kiadó fővárosi garázsoknál 25 ezer forintnál járt az átlagos havi bérleti díj,
ez 14 százalékos éves drágulást jelent, az öt évvel ezelőttihez képes pedig 25 százalékos a többlet. A szűk garázskínálat szemlélteti az is, hogy bérelhető garázsok éppen akadnak az V. kerületben, ám az átlagos havi díj átlagosan 54 ezer forint. Ennyiért Budapesten már egy szobát is ki lehet bérelni egy hónapra.
Az ingatlan.com szakértője szerint az sem segít a helyzeten, hogy az előírások ellenére az elmúlt években felépült társasházakban nem készült minden lakáshoz parkolóhely. A beruházók jelentős része inkább élt a lehetőséggel, és pénzzel váltotta ki ezt a kötelezettségét az önkormányzatok felé.
Az ingatlan.com elemzéséből kiderül továbbá, hogy a jelentősebb kínálattal, azaz több tucat eladó garázzsal rendelkező megyeszékhelyek közül Debrecenben öt év alatt 66 százalékkal 3,7 millióra, Győrben 200 százalékkal 4,5 millió forintra, Szegeden pedig 174 százalékkal - a budapesti átlagár fölé - 6,3 millió forintra nőttek a garázsárak.
Még nincs vége a drágulásnak
Balogh László szerint a jelenlegi folyamatok csak erősödhetnek a későbbiekben, aminek eredménye további garázsdrágulás és a bérleti díjak növekedése lehet. Ráadásul a garázsbérbeadás hozamszintje már meghaladja a lakásokét, ami további befektetői rohamot indíthat a parkolóhelyek iránt. Ez viszont még tovább szűkítheti a kínálatot és emelheti az eladó garázsok árát.
Borítókép: Getty Images