Már megérkeztek az első igénylések a Magyar Államkincstárba az év elején indult otthonfelújítási támogatásra. A szinte minden felújítási és korszerűsítési munkára igénybe vehető támogatás akár 3 millió forintos állami segítséget jelent az otthonuk felújítását tervező gyermekes családoknak. Nézzük, mi a pontos menete a támogatás igénylésének!

Eddig mintegy harminc igénylő nyújtotta be a kérelmét az Államkincstárhoz az otthonfelújítási támogatásra – ismertette Novák Katalin, családokért felelős tárca nélküli miniszter január 19-én.

A támogatást jövő év végéig lehet igényelni, így még nem vagyunk elkésve az igénylés beadásával, sőt még azzal sem, hogy elkezdjük megtervezni a felújítási munkálatokat otthonunkban.

Jogosult vagyok a támogatásra?

Ha szeretnénk élni a támogatással, fontos utánajárni annak, jogosultak vagyunk-e rá. Segítünk: a jogosultsági feltételekről ebben a cikkünkben írtunk részletesen.

Amennyiben mind a személyi (röviden: legalább egy gyermek, legalább 1 év folyamatos TB jogviszony, köztartozásmentesség) mind az ingatlanra vonatkozó (röviden: legalább 1 éve a felújítással érintett ingatlan lakóhelyként bejelentve, igénylő(k) és gyermek(ek) együttesen legalább 50%-os tulajdoni hányada az adott ingatlanban) feltételeknek megfelelünk, nézzük meg azt is, hogy a betervezett felújítás a támogatható munkák között van-e.

Miből fizessem a felújítást?

Fontos tudni, hogy a támogatás utólagosan jár, azaz felújítás költségét az igénylők kifizetik, és utólagosan kaphatják vissza a költségek 50 százalékát, de legfeljebb 3 millió forintot. Gondot okozhat a családoknak, hogy honnan teremtsék elő a felújítás teljes összegét, ha nem rendelkeznek elegendő önerővel. Ebben segítséget jelenthet az otthonfelújítási kölcsön, amely 2021 februárjától lesz majd elérhető. Ennek részleteit itt ismertettük.

Az otthonfelújítási kölcsön mellett más típusú hitelből (pl. személyi kölcsön), de akár lakástakarékpénztári megtakarításból is megfinanszírozhatóak a felújítás költségei.

Megnézem a személyi kölcsönöket!


Hitelösszeg: amennyi hitelt venne fel

Ft

Futamidő: ennyi ideig törleszti a hitelét

Év

Kérelem, számlák, szerződések – mi kell az igényléshez?

A támogatást csak akkor kaphatjuk meg, ha vállalkozóval szerződést kötünk az adott felújítási munka elvégzésére. Ha többféle felújítást is végzünk az ingatlanon, más-más szakemberrel, mindegyikkel külön-külön szerződést kell kötnünk. Gyűjtenünk kell a számlákat, mind az anyagköltségről, mind a munkadíj(ak)ról. A számláknak a megbízó nevére kell szólniuk, és ha már minden felújítási munkával készen vagyunk, akkor egy számlaösszesítőben összesítenünk is kell őket.

Szerződésminta és számlaösszesítő is található a MÁK oldalán, ahol a nyomtatványok között maga a kérelem is megtalálható, amelyet feltétlenül ki kell töltenünk a támogatás igényléséhez, a hozzá kapcsolódó nyilatkozatokkal együtt.

Fontos! A támogatás összegében 50-50%-ban szerepelhet az anyagköltség és munkadíj (vállalkozói díj). Az anyag+munkadíjról szóló számlákat összesítetten úgy kell beadni, hogy a támogatás összegében a két költségtípus azonos arányban szerepelhessen. Ez a feltétel nem az egyes számlákra vonatkozik, hanem az összköltségen belül a támogatással érintett részre

– írja honlapján a Magyar Államkincstár.

A kérelem, a nyilatkozat(ok), a szerződés(ek), a számlák és a számlaösszesítő mellett be kell nyújtani még:

  • számlák kifizetését igazoló dokumentumok másolatai (pl. banki átutalásnál átutalási igazolás vagy számlakivonat másolat);
  • személyazonosító igazolvány másolata;
  • lakcímkártya másolata (igénylőé, együttes igénylés esetén igénylő házastársáé, és a kérelemben szereplő valamennyi gyermeké is).

TIPP:

Az otthonfelúíjtási támogatással kapcsolatos leggyakoribb kérdések megtalálhatóak a Magyar Államkincstár honlapján. Az egyéni élethelyzetekre vonatkozó kérdésekre a MÁK ügyfélszolgálatán és ezeken az elérhetőségeken kaphatnak választ az érdeklődők.

Hogyan nyújtható be az otthonfelújítási támogatás iránti kérelem?

A kérelmet a Magyar Államkincstárhoz lehet benyújtani 2021. január 1-jétől 2022. december 31-ig, de a munkálatok befejezése utáni utolsó számla kifizetését követő 60 napon belül:

  • ügyfélkapun (a SZÜF felületén) elektronikus nyomtatványkitöltéssel, és az előírt dokumentumok becsatolásával;
  • postai úton (a KÉRELEM első oldalán szereplő címre);
  • személyesen bármely kormányablakban.

Mi történik, miután benyújtottam a kérelmet?

A kérelem elbírálására az Államkincstárhoz történő beérkezést követően 30 nap áll a Kincstár rendelkezésére. Egyszeri hiánypótlásra van lehetőség, amely 30 nappal meghosszabbíthatja az ügyintézést. A támogatási összeg jóváhagyásáról az igénylő támogatói okiratban kap tájékoztatást, és az összeget 5 napon belül átutalják részére a kérelemben megadott bankszámlájára.

A támogatás igénybevételének jogszerűségét a folyósítást követő 180 napon belül jogosult megvizsgálni az Államkincstár, a lakás elhelyezkedése szerinti Kormányhivatal bevonásával. A helyszíni ellenőrzésről jegyzőkönyv készül. A támogatás jogosulatlan igénybevétele esetén az összeget kamattal növelten kell visszafizetni.