Továbbra is gyengélkedik az autópiac. Az újautó-eladásokat nyilvántartó Datahouse legfrissebb elemzése szerint augusztusban kevesebb mint 9 ezer új autót helyeztek forgalomba Magyarországon. Ez 7 százalékkal marad el az egy évvel korábbitól. Az év első nyolc hónapját nézve valamivel kedvezőbb a helyzet, de még így is mínuszos. Közel 74 ezer új autó kapott rendszámot, ez pedig 3 százalékos csökkenésnek felel meg.
Itthon az utóbbi időszakban sokan a megnövekedett megélhetési költségek miatt a jelentős kiadással járó beszerzéseket, így például az autóvásárlást is későbbre halasztották vagy lemondtak róla. Az uniós trendek ugyanakkor ellentétesek a magyar tapasztalattal. Az Európai Autógyártók Szövetségének adatai ugyanis bővülésről tanúskodnak. Az év első hét hónapjában éves összevetésben 18 százalékkal 6,3 millióra nőttek az eladások. Ebben persze szerepet játszik, hogy tavaly még akadoztak a szállítások. Így sok 2022-ben megrendelt modell csak az idén került az új tulajdonosához.
Fontos azért azt is megjegyezni, hogy mind a magyar, mind az uniós autópiac elmarad a járvány előtti szinttől. Magyarországon 2019 első nyolc hónapjában több mint 105 ezer új autót adtak el a kereskedők. Vagyis lényegében több mint 30 ezer új autó “eltűnt” a piacról. 29 százalékkal zsugorodott tehát a magyar autópiac a 4 évvel ezelőttihez képest.
Az eladások visszaesésében szerepet játszik, hogy az autók ára jelentősen emelkedett az elmúlt években. A KSH-adatok szerint az új autók ára 2019-hez képest 2022-re több mint 30 százalékkal nőtt.
Év végére térhet magához a használtautó-piac
Az autópiacokon a reálbércsökkenés miatt kialakult átmeneti keresleti sokk várhatóan csak az év vége környékén oldódik majd, a Jóautók.hu MTI-nek elküldött közleménye alapján.
A cég több száz autókereskedő megkérdezésével felmérést készített az autópiaci helyzetről. 92 százalékuk érzékelt csökkenő érdeklődést idén, a visszaesés a nagyobb értékű személyautóknál volt a legmagasabb.
A kereskedők visszajelzései szerint a kereslet a korábbi dinamikus áremelkedést is visszafogta. 57 százalékuk azt jelezte, hogy az általuk meghirdetett használt autók átlagára csökkent, 17 százalék szerint nem változott, és csak a megkérdezett kereskedők 26 százaléka számolt be az átlagár növekedéséről. Azaz a kereskedők többségénél olcsóbbak lettek az autók.
Így tudsz spórolni az autóhitelen
Az autóvásárlási célú kölcsönöknél, vagyis az autóhiteleknél - a legtöbb banki szolgáltatáshoz hasonlóan - komoly eltérések lehetnek a konstrukciók között. Azonban kellő odafigyeléssel és az ajánlatok néhány másodperc alatt elvégezhető összehasonlításával több százezer forintot is meg lehet spórolni. Mutatunk néhány beszédes különbséget:
- Egy 3 millió forintos, 5 éves futamidejű személyi kölcsön esetében most a legkedvezőbb megoldást az Unicredit, a CIB és a Raiffeisen kínálja. Mindhárom pénzintézetnél 70 ezer forint alatt marad a törlesztőrészlet, amelynek összege nem változik a futamidő alatt, hiszen fix kamatozású - kiszámítható - hitelről van szó. Ugyanakkor egy azonos paraméterű kölcsönért akár havi 80 ezer forintot is fizethetsz, ha nem vagy elég körültekintő. A legkedvezőbb személyi kölcsönöknél a teljes visszafizetendő összeg így kevesebb mint 4,2 millió forint, míg a legdrágább verzióknál több mint 5 millióra is rúghat.
- 5 millió forint kölcsön esetén szintén 5 éves futamidő mellett a legjobb ajánlatoknál - amelyek szintén az Unicredithez, a CIB-hez, a Raiffeisenhez és az MBH Bankhoz köthetőek - 115 ezer forintos havi törlesztéssel számolhatsz 60 hónapon át. A legdrágább banki ajánlatok viszont 130 ezer forintot meghaladó törlesztést várnak el havonta. Így a teljes visszafizetendő összegben már majdnem milliós tétel az eltérés. Hiszen a legolcsóbb személyi kölcsönökre 6,9 milliót kell visszafizetni összességében a banknak, szemben a legmagasabb thm-mel bíró konstrukciókra jellemző 7,9 millió forinttal.
Mindenképp használj tehát online autóhitel kalkulátort, hogy a saját paramétereid alapján legkedvezőbb ajánlatok közt válogathass és ne fizess évekig tízezrekkel többet havonta egy rossz döntés miatt.