Félmillió forintot is spórolhatnak a fiatalok a jogosítványon

money.hu
money.hu
Olvasási idő: 7 perc
A megbízható pénzügyi információkat az economxtámogatja.
Hirdetés

A 2024/2025-ös tanévtől várhatóan ingyenessé válik a középiskolások és szakképző intézményekben tanulók számára a “B” kategóriás jogosítvány megszerzése. A változás jelentős segítséget jelent, hiszen a jogosítvány-szerzés a tanfolyamokkal és vizsgadíjakkal együtt százezres költségekkel járhat.

A jogosítvány, majd az első autó megszerzése fontos mérföldkő az ember életében, azonban a növekvő költségek miatt sokan egyre későbbre halasztják. Míg egy-két évtizede megszokott volt, hogy 17-18 éves fiatalok már letették a KRESZ- és a forgalmi vizsgát, mostanra sok családnak egyszerűen luxusnak számítanak a tandíjak. Tavaly a Vezess.hu autós portálnak több oktató is arról számolt be, hogy meredeken csökken a tanfolyamokra jelentkezők száma a megfizethetetlen árak miatt.

Érdemes lesz korán elkezdeni

A fiatalok jogosítvány-szerzésének ingyenessé tételéről szóló törvényjavaslat augusztusban jelent meg, és ha az Országgyűlés megszavazza, jövőre léphet életbe. 

A magyar jogszabály szövege szerint az állam a „a közlekedési alapismeretek”, valamint a „gyakorlati vizsga letételéhez szükséges ismeretek” elsajátításának költségeit vállalná át. Ez alapján a KRESZ- és a forgalmi tanfolyamok is ingyenessé válhatnak. Persze nem mindenkinek: a javaslat csak az állami szakképző intézményekben tanulók és a középiskolákban tanulók jogosítvány-szerzését támogatná, azaz arra ösztönözné a fiatalokat, hogy minél hamarabb elkezdjék tanulni a vezetést. A jelenlegi jogszabályok szerint a B-kategóriás jogosítvány megszerzéséhez szükséges KRESZ-tanfolyam legkorábban 16,5 éves korban kezdhető el. KRESZ-vizsgán legkorábban 16 évesen és 9 hónaposan lehet részt venni, forgalmi vizsgán pedig 17 éves kor betöltése után.

Egy fiatal lány mutatja fel az újonnan szerzett jögosítványát, háttérben egy fekete autó.

A fiataloknak egyébként már nyújt  támogatást az állam a jogosítvány-szerzéshez, de ez csak a költségek töredékét fedezi: 20 év alatti fiatalok, utófinanszírozással, a bemutatott számlák alapján, sikeres KRESZ vizsgák után legfeljebb 25 ezer forintot költségtérítést igényelhetnek az Államkincstártól. Ezzel a kedvezménnyel azok is élhetnek, akik elmúltak már 20 évesek, de CSED-en, GYED-en vagy GYES-en vannak.

Százezres költség egy alaptanfolyam is

A jogosítványszerzés költségeinek kisebbik részét a vizsgadíjak adják. A vezetői engedélyhez három vizsgát kell teljesíteni: egy KRESZ-tesztet, egy forgalmi vizsgát és egy elsősegély-vizsgát. Bár minden vizsgát az autósiskolák szerveznek, a vizsgadíjakat az Államkincstárnak fizetjük, ezért az áraik egységesek: 

  • KRESZ vizsga: 4 600 Ft
  • Forgalmi vizsga: 11 000 Ft
  • Elsősegély vizsga: 12 100 Ft
  • Összesen: 27 700 Ft

Ha egy vizsga nem sikerül elsőre (és a KRESZ-, illetve forgalmi vizsga a többségnek nem sikerül elsőre), a pótvizsgáért újra fizetni kell ugyanannyit, mint az eső alkalomért. A gyakorlatban tehát a vizsgadíj bőven meghaladhatja a 27 700 forintot is.

A jogosítvány megszerzésének legnagyobb költségét azonban a tandíjak teszik ki. Ezek összeadva akár egy olcsóbb használt autó árát is kitehetik. Az árak iskolánként változnak, és Budapesten jellemzően magasabbak, mint a vidéki autósiskolákban. A KRESZ-vizsga előtt elméleti képzésen kell részt venni. A legtöbb iskolában választhatók tantermi és e-learning tanfolyamok, utóbbiak tipikusan olcsóbbak. Online tanfolyam esetében mintegy 30-40, míg a hagyományosat választva 35-50 ezres költségekkel számolhatunk.

A KRESZ-tanfolyamoknál jóval költségesebb a gyakorlati oktatás. A jogszabály szerint ahhoz, hogy levizsgázhass, legalább 29+1 órát kell előzőleg gyakorolni az oktatóval (a +1 óra maga a vizsga). További előírás, hogy ez alatt 580 kilométert kell levezetni. A tapasztalatok azt mutatják, hogy ez a távolság általában nem „fér bele” a 29 órába, vagyis a minimális követelmény teljesítéséhez a kötelezőnél több órát kell vásárolni.

Egy órányi vezetés ára vidéken mintegy 8000-9000 forint, Budapesten 10-12 ezer forint is lehet – az árak 2023-ban rekordszintre nőttek a KATA megszűnése és a fenntartási költségek növekedése miatt. A minimális, 29 órával számolva már 230-340 ezer forint körül járunk. Valójában azonban 29 órányi vezetés után még kevesen tudnak sikeres vizsgát tenni. A tanulók általában érzik, hogy a kötelező óraszám levezetése nem lesz elég a rutin megszerzéséhez, és pótórákat kénytelenek vásárolni. 10 pótórával számolva, egy budapesti autósiskolában már a 468 000 forintot is eléri  csak a gyakorlati képzések díja. 

A fentiek alapján összegyűjtöttük, hogy egy vezetni tanuló, feltehetően első autó vásárlására készülő átlagos fiatalnak mennyibe kerülhet a jogosítvány megszerzése:

KRESZ-tanfolyam35 000 Ft
KRESZ vizsga +1 pótvizsga9 200 Ft
Gyakorlati órák +10 pótóra468 000 Ft
Forgalmi vizsga +2 pótvizsga33 000 Ft
Elsősegély vizsga12 100 Ft
Vizsgaköltség-térítés-25 000 Ft
Összesen:532 300 Ft

Ha tehát jövőre valóban ingyenessé válnak a vezetési tanfolyamok, a diákok könnyen akár félmillió forintot is megtakaríthatnak. Amennyiben a vizsgaköltségeket emellett továbbra is megtéríti az Államkincstár, a jogosítvány megszerzése akár szinte ingyenes is lehet (néhány tízezres plusz költség merülhet fel az esetleges pótvizsgák miatt) – vagyis lényegében nem lenne értelme a középiskola utánra hagyni a jogosítvány megszerzését, mindenkit arra ösztönözne a törvény, hogy még az érettségi előtt levizsgázzon. Emiatt a fő kockázatot az jelenti jövőre, hogy a diákok rohama miatt túljelentkezés alakul ki az autósiskolákban.

Miből finanszírozható az autóvásárlás?

A jogosítvány megszerzése utáni következő célkitűzés gyakran az első autóvásárlás. Amennyiben készpénzből nincs lehetőségedautót vásárolni , a pénzintézeteknél több finanszírozási forma is rendelkezésre áll. Az egyik leggyorsabb és legegyszerűbb megoldás az autóhitelként emlegetett autóvásárlási céllal felvett személyi hitel. Ezt a hitelt akár napokon belül is kézhez kaphatod, és  önerő nélkül finanszírozható belőle a gépjármű ára egészen 10 millió forintig. . Az autóhitel használt és új autóhoz is felhasználható, a legkedvezőbb konstrukciók THM-je jelenleg 13-14  százalék.

Alacsonyabb kamatokkal, de ingatlanfedezet ellenében vehető csak fel szabad felhasználású jelzáloghitel, ami akár autóra is elkölthető. Hátránya azonban, hogy az ingatlan jelzáloggal terhelt lesz, ami egy autóért cserébe talán túlzott kockázatot jelent, de legalábbis mindenképp jól meg kell fontolni. 

Összetettebb finanszírozási forma az autólízing. Ez a konstrukció gyakorlatilag késleltetett vásárlást jelent, mert a gépjármű a futamidő alatt a bank tulajdonában van, csak a lízingszerződés végén kerül át az ügyfél nevére. Cserébe a bankok elvárnak 20 százaléknyi önerőt, illetve azt, hogy az autóra saját költségen casco biztosítást kössünk. A lízing különösen céges autó vásárlásánál népszerű, mivel a havidíjak vállalkozási költségként számolhatók el.

chatsimple