Júliusban 15 százalékkal zsugorodott az új autók magyarországi piaca, ami meghaladja az év első hat hónapjára vetített 12 százalékos hanyatlást. Ami igazán újdonság, hogy a gyenge forint miatt júliusban már közel 7 százalékkal kevesebb használt kocsi érkezett hazánkba.
Egyre komolyabb visszaesés új autó fronton
Egyre gyengébb számokat produkált a magyarországi újautópiac. Ez egyrészt látszik abból, hogy a statisztikákat gyűjtő Datahouse adatai szerint júliusban 8957 új személyautót helyeztek forgalomba, szemben az egy évvel korábbi 10 568 darabos eladással - azaz több mint 15 százalékkal zsugorodott a piac.
A visszaesés üteme ráadásul fokozódik, hiszen az év első hét hónapját tekintve “csak” 12 százalékos volt a visszaesés: 66 365 új gépjármű kapott magyar forgalmi engedélyt, szemben a 2021-es 75 384-gyel. A gondot az okozza, hogy a pandémia kitörése, a gazdaságok leállása idején, 2020 első hét hónapjában is több, mint ezerrel több új gépjárművet – 67 729-et – helyeztek forgalomba, mint idén.
A gyenge árfolyam növeli a forgalmat
Szintén kedvezőtlen képet festenek az év első hat hónapjára vonatkozó hivatalos KSH adatok. Az első félévben a gépjárművek és járműalkatrészek eladásához köthető forgalom megközelítette a 442 milliárd forintot, ami 16 százalékos növekedésnek felel meg. Mindez látványos és erőteljesen emelkedést jelentene, ha közben nem néznénk rá az értékesítési számokra. Azok szerint ugyanis az értékesített járművek és alkatrészek volumene mindössze 4,6 százalékkal emelkedett. Vagyis a bővülést döntően az árak emelkedésére, a forint árfolyamának gyengülésének tudhatjuk be.
A chiphiány már nem (annyira) akadályozza a termelést
Az újautópiac hanyatlásának okairól a money.hu is több alkalommal is írt. Szerepet játszik benne, hogy a koronavírus-járvány hatására megakadtak az korábbi években jól működő ellátási láncok, többek között hiány alakult ki az autókba épített chipekből is.
Ezen a téren ugyanakkor megkezdődött a fordulat. A Reuters hírügynökség júliusban írt arról, hogy az Oroszország Ukrajna ellen indított háborúja, a világszerte emelkedő árak miatt bizonytalanabbá váló lakosság vásárlási kedve megcsappant, s ezt megérzi a legnagyobb “chipfogyasztók”, az okostelefonok és a számítógépek világa. Emiatt a chipgyártók az eddig “elhanyagolt” autógyártók felé fordultak, kérdés persze, hogy a chipellátás fellendülése mikor ad lendületet az autópiacnak.
Keresett a használt kocsi, de esik az import
Közben a használt autók piaca - pont az új autók gyengélkedése miatt - lendületesen bővült az év első felében. Sőt, új rekord született. A JóAutók.hu Datahouse adatai alapján készített statisztikái szerint közel 432 ezer személygépkocsi cserélt gazdát az idei első fél évben, 7,4 százalékkal több, mint tavaly ugyanebben az időszakban. Ugyanakkor a használtautó-import júliusban már az egy évvel korábbihoz képest 6,7 százalékkal 10 807 darabra csökkent.
A visszaesésben egyértelműen utolérhető az euró árfolyamának forinttal szembeni emelkedése, amely miatt a használt autó import is megdrágult.
Az sem feledhető el, hogy a megugró infláció miatt növekvő lakossági kiadások mellett kevesebben mernek olyan nagyberuházásba fogni, mint amit akár egy használt autó vásárlása is jelent.
Emelkedő kamatok – de az összehasonlítással sokat spórolhatunk
Emellett pedig a gépjárművek finanszírozásánál is egyértelmű az emelkedő trend. Az MNB június-júliusi kamatemeléseinek köszönhetően az irányadó kamat a május végi 6,45 százalékról mára 10,75 százalékra emelkedett. Mindez az autófinanszírozásban fontos termékek, a lízing és a használt autó finanszírozásban egyre komolyabb szerepet kapó személyi hitelek esetében is érezteti hatását. Ugyanakkor a money.hu személyi kölcsön kalkulátora szerint 400 ezer forintos igazolt nettó jövedelem esetén még mindig lehet 10 százalék alatti kamaton 5 milliós személyi kölcsönt igényelni. A 600 ezres sávban pedig még több bank van egyszámjegyű kamattal.
A money.hu szakértői szerint, ha valaki autóvásárlást tervez érdemes megnéznie a teljes kínálatot. Fontos, hogy egy-egy kereskedőnél általában 1-1 lízingkonstrukció érhető el, amelyek “ára” magasabb lehet, mint egy személyi kölcsöné.
A money.hu kalkulátora pedig azt is megmutatja, hogy a személy kölcsönök esetében is érdemes összehasonlítani az ajánlatokat, hiszen a fenti példában szereplő hitel esetében a kamat 9,99 és ennek közel duplkája 18,95 százalékon mozog a banki ajánlati litában. Nem mindegy az, hogy az autóra felvett kölcsönért havi 106 vagy 130 ezer forintot kell-e fizetni – márpedig a két véglet között most ekkora különbség van.
Borítókép: Getty Images
Segítünk megtalálni a legjobb személyi kölcsönt! Tégy próbára minket! Használd kalkulátorunkat a banki ajánlatok összehasonlításához. Szolgáltatásunk teljeskörű, független és díjmentes.